EasyJet benytter lavprisfinger CPH Go (Foto: Arne V. Petersen)

Ingen særvilkår til nyt handlingselskab i CPH Go

Copenhagen Flight Service (CFS) skal være klar fra dag ét, når handlingselskabet om få måneder begynder at levere handling-ydelser til easyJet i Københavns Lufthavns lavprisfinger CPH Go. Selvom der er tale om et nyt selskab, skal vilkårene for flydrift til og fra CPH Go overholdes fra begyndelsen.

Fra 1. juni 2011 skal Nordic Aero-selskabet CFS stå for handling-ydelser til det eneste luftfartsselskab i lavprisfingeren CPH Go. Det drejer sig om lavprisflyselskabet easyJet, derhidtil har benyttet Novia som handlingselskab. Men om få måneder er dette samarbejde fortid, når CFS rykker ind i den snart fem måneder gamle lavprisfinger.

En af reglerne for flydrift til og fra CPH Go er, at luftfartsselskabet skal gennemføre en ’turnaround’ påmaksimalt 30 minutter. For at dette kan lykkes, spiller handlingselskabet en vigtig rolle i at få gjort flyet klar til afgang. Men eftersom CFS ikke tidligere har arbejdet under disse forhold, er det ikke utænkeligt, at overholdelsen af ’turnaround’ tiden kan blive en udfordring i starten. Men ifølge Københavns Lufthavn vil der ikke gælde særlige regler for CFS, når selskabetetablerer sigi CPH Go.

”Der gælder de samme procedurer for alle i CPH Go, hvilket fremgår i den aftale, som lufthavnen har indgået med easyJet. Vi vil selvfølgelig holde øje med, om ’turnaround’ bliver overholdt, og derfor vil vi løbende have en dialog med easyJet og det nye handlingselskab, som vi vil gøre, hvad vi kan for, at de får en god start i CPH Go,” siger Michael Løve, driftsdirektør i Københavns Lufthavn.

Der bliver altså ikke tale om at lempe på reglerne og for eksempel at acceptere en udvidet ’turnaround-tid’ hos det det nye handlingselskab.

”I aftalen med luftfartsselskaberne står der, at hvis man ikke overholder ’turnaround’ i én måned, får man en advarsel. Hvis det samme er gældende i den efterfølgende måned, bliver selskabet bedt om at flytte fra CPH Go og over til en af lufthavnens andre terminaler,” siger Michael Løve, der påpeger, at i sådant et tilfælde vil handlingselskabet ikke umiddelbart blive påvirket, men i de fleste tilfælde har handlingselskabet og luftfartsselskabet en aftale om, hvordan de overholder ’turnaround.’

CPH Go er designet til at gennemføre en effektiv og hurtig ’turnaround.’ Bl.a. fordi der ikke er en bro men i stedet en trappe ud til flyet, og samtidig er der altid to trapper til flyet (en til hver indgang) i lavprisfingeren, simpelthen for at undgå at der kommer til at mangle denne del af handlingen i forbindelse med en afgang eller ankomst.

I de kommende måneder op til CFS-opstarten i CPH Go skal selskabet oprettes i Københavns Lufthavns IT-systemer, indrette lokaler i lufthavnen og have opsat udstyr og materiel.