Ingen spansk ekstraregning til chartergæster

Danske chartergæster kommer ikke til at skulle betale for den nye spanske lufthavnsafgift. I hvert fald ikke i første omgang.

Spanien er i store økonomiske vanskeligheder, men solen skinner stadig over den iberiske halvø og derfor er landet fortsat som en magnet på solhungrende nordeuropæere. Det faktum har den spanske regering benyttet sig af og en del af landets økonomiske redningsplanke er en ny udrejseafgift på mellem to og tre euro for hver flypassager, der letter fra en spansk lufthavn. Størst er afgifterne ved afgange fra Barcelona og Madrid.

Afgifterne er netop blevet indført med tilbagevirkende kraft fra 1. juli i år. Danske charterturister, der er vendt hjem fra juli-ferie i Spanien behøver dog ikke at frygte, at charterarrangørerne eftersender en regning for den nye afgift. Og turister, der er i Spanien netop nu, vil ikke blive opkrævet pengene inden de kan gå ombord på flyene i blandt andet Las Palmas, Mallorca og Tenerife og sætte næsen hjem ad.

For de store danske charterselskaber har indtil videre valgt selv at sluge afgiften. I hvert fald til at begynde med.

”Først fra sommeren næste år vil vi lade passagererne betale. Ikke som en særskilt afgift, men som en del af den samlede pris,” forklarer Stig Elling, salgsdirektør i Star Tour, der hver sommer sender 75.000 danskere til Spanien.

”Indtil videre betaler vi og har ingen planer om at eftersende en regning til vores sommergæster, men på sigt er der jo kun én til at betale,” siger Torben Andersen, kommunikationschef hos Spies.

Løber op i længden
Selvom en afgift på to til tre euro per passager ikke lyder af meget, så løber det op i længden.

”I år sender vi 148.000 gæster til Mallorca. For dem skal vi betale 2,1 mio. kr. til den spanske statskasse. Hertil kommer over 300.000 sommer- og vintergæster til De kanariske Øer,” forklarer Torben Andersen.

Hos konkurrenten Apollo har man heller ikke planer om at opkræve afgiften hos kunderne her og nu. Hvordan udgiften skal betales afhænger af forhandlingerne med de flyselskaber, som flyver for Apollo. Det er i sidste ende dem, der skal punge ud.

”Hovedparten af vores flyvninger varetages af SAS, og vi har en rekordstor kontrakt med dem denne sommer, som gælder 16 forskellige lufthavne i Skandinavien til 20 forskellige destinationer i Europa og Nordafrika. Aftalen omfatter ca. 4000 flyvninger, hvorfor der er tale om en større aftale. De nye spanske lufthavnsafgifter er dermed en mindre udgift i det store billede for os. Omkostningsforøgelser skal dog tages et sted, og vi må afvente og se, hvad der sker, når vi indgår i de næste kontraktforhandlinger med SAS,” forklarer Rikke Koks Andreassen, kommunikationschef hos Apollo.

Undersøger lovlighed
Hos Star Tour har man ikke i sinde at overgive sig ubetinget.

”Vi er ved at undersøge, om det er lovligt at indføre afgiften med tilbagevirkende kraft,” fortæller Star Tours salgsdirektør Stig Elling.

Afgiften har fået Ryanair til at annoncere lukning af 36 ruter fra spanske lufthavne og nedlæggelse af knap 650 ugentlige flyvninger fra november.

Sammenslutningen af europæiske luftfartsselskaber kritiserer, at den spanske regering har indført afgiften helt uden at konsultere luftfartsselskaberne først. Det er ellers et krav i EU’s direktiv om lufthavnsafgifter.