Intet bredt dansk samarbejde om ruteudvikling

VisitBritain er sammen med 16 britiske lufthavne repræsenteret på World Routes i Las Vegas. I Danmark arbejder lufthavnene hver for sig, og skal et fælles dansk samarbejde i stand, skal initiativet komme fra lufthavnene.

(LAS VEGAS) Repræsentanter fra 300 flyselskaber, 750 lufthavne og mere end 100 destinationer er i disse dage samlet til ruteudviklingskonferencen World Routes i Las Vegas. Heriblandt også en del repræsentanter fra de nordiske lande.

Københavns Lufthavn har en relativ stor stand og repræsentation på den globale ruteudviklingskonference og har formået at tiltrække repræsentanter fra Copenhagen Capacity, Wonderful Copenhagen og VisitDenmark til at repræsentere lufthavnen.

Danmarks næststørste lufthavn i Billund er også repræsenteret på World Routes, hvor man har et bord til rådighed til de mange mødeaftaler med flyselskaberne. Lufthavnene i Aalborg og Aarhus er ikke repræsenteret ved dette års rutekonference.

Markedsføres samlet
I Storbritannien går man anderledes til værks i forhold til Danmark. For første gang nogensinde er turistorganisationen VisitBritain tilstede ved et World Routes-arrangement. Det sker i samarbejde med 16 regionale britiske lufthavne, som skal markedsføres samlet.Erkendelsen er, at ikke alle turister og besøgende til regionen kommer ind via London-Heathrow Airport, der også har ramt sit kapacitetsloft med en udnyttelse på 99 procent

“Ruteudvikling er nøglen til vækst i vores indgående turisme. Flere flyforbindelser til de regionale engelske lufthavne er forudsætningen for at kunne tiltrække flere turister til regionerne i England. At vi kan bringe så mange lufthavne sammen under en fælles paraply giver mening, når vi skal overbevise beslutningstagere fra store flyselskaber om den bredde og kvalitet vi har i vore lufthavne,“ siger James Beresford, der er direktør for VisitBritain.

Han påpeger samtidig, at der rundt omkring i verden mangler viden om, hvad man kan tilbyde i England udenfor London. Som eksempel nævnes Bristol Lufthavn som en glimrende gateway til byen Bath og det sydvestlige Endland, hvor internationale rejsende kan flyve direkte til en regional lufthavn.

Ingen fælles dansk initiativ
Hos Visit Denmark har man et naturligt fokus på Københavns Lufthavn og hovedstadsområdet, idet det er langt den overvejende del af internationale flyrejser til og fra Danmark er koncentreret.

Da Berlin i 2011 var vært for den 17. udgave af World Routes var hele fem danske lufthavne repræsenteret ved rutekonferencen. Udover Københavns Lufthavn var det lufthavnene i Billund, Aalborg, Aarhus og Sønderborg. Men det har ikke fået VisitDenmark til at overveje et fælles initiativ.

“Det er ikke afgørende for os, gennem hvilke lufthavne turisterne kommer til Danmark. Det vigtigste er, at de kommer. Men det skal være lufthavnene, der skal være med til at føde idéen,“ siger Jan Olsen, der er direktør for VisitDenmark. Han vil ikke afvise, at dele af de midler, der i dag bruges til ruteudvikling gennem Global Connected, der er offentligt finansieret, kan reserveres til fælles markedsføring af lufthavnene ved rutekonferencer, hvis der er interesse for det.

Hos Billund Lufthavn, der som eneste jyske lufthavn er til stede på World Routes, siger administrerende direktør Kjeld Zacho Jørgensen:

“Det er vigtigt for Billund Lufthavn, at vi kan præsentere det vestdanske marked, når vi møder flyselskaberne på rutekonferencerne. Idéen om fælles markedsføring af Danmark og lufthavnene er i og for sig god, men det bør i givet fald være ved andre typer arrangementer. Ved Routes-konferencerne får det mest effekt, at den enkelte lufthavn selv præsenterer sig.“

Lufthavnsdirektøren i Billund medgiver dog, at jo længere væk man kommer fra Danmark, desto vigtigere er det, at man står sammen om fælles budskaber.

Det skal i den forbindelse nævnes, at Kjeld Zacho Jørgensen er næstformand i VisitDanmarks bestyrelse, mens næstformand i Billund Lufthavns bestyrelse, Jens Wittrup Willumsen, er formand for den nationale danske turistorganisation.