IT-fejl kostede 127 aflysninger hos British Airways

Endnu engang blev British Airways ramt af IT-nedbrud, da det britiske selskab onsdag måtte aflyse 127 flyvninger, hvilket ramte omkring 20.000 passagerer.

For få dage siden var den største umiddelbare trussel mod British Airways en to-dages strejke i Heathrow Airport samt en mulig strejke blandt selskabets piloter.

Men truslen kom noget uventet fra en helt anden kant, idet et nedbrud i IT-systemer hos British Airways en stor del af onsdagen forstyrrede det britiske flyselskabs drift.

Da dagen var omme, kunne man gøre status over omfanget af driftsforstyrrelserne. Det blev til i alt 117 aflysninger til og fra Heathrow Airport samt 10 aflysninger på ruter til og fra Gatwick Airport. Herudover blev flere end 300 flyafgange forsinket. Det betød i første omgang, at omkring 20.000 passagerer strandede, skriver Associated Press.

Blandt andet blev rundturen på rutenummer BA814/815 fra Heathrow til København kl. 09.55 aflyst.

IT-problemerne startede allerede fra morgenstunden og varede det meste af 12 timer. Køerne i Heathrow, Gatwick og London City Airport var lange, da det ikke var muligt for passagererne at benytte online check-in systemer i lufthavnen.

 

 

Har IT-udfordringer
Noget kunne tyde på, at British Airways fremadrettet bør have større fokus på IT-systemerne. Tilbage i maj 2017 blev selskabet ramt af et massivt IT-nedbrud, hvor omkring 75.000 passagerer strandede overalt i verden. Dengang lovede koncernchef Alex Cruz, at man ville tage forhåndsregler, således at noget tilsvarende ikke ville kunne finde sted igen.

For nylig blev British Airways af det britiske datatilsyn idømt en rekordstor bøde på 183 millioner britiske pund – eller hvad der svarer til lige i underkanten af 1,5 milliarder kroner – som følge af at have lækket data om 500.000 kunder efter et indbrud i selskabets IT-systemer.

 

Relaterede artikler:

British Airways får bøde på over 1,5 milliarder kroner

British Airways udsat for datatyveri

BA-topchef undskylder