- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Jagede klapperslanger væk fra hjulene på A380-fly

Qantas har haft ti A380’ere stående i en amerikansk ørken. Det udfordrede flyselskabets ansatte, da klapperslanger åbenbart er vilde med gemme sig i hjulene på dobbeltdækkerflyet.

20 måneder. Så længe har det australske flyselskab Qantas haft ti Airbus A380-fly stående til opmagasinering i Mojaveørkenen i USA. Flyene blev i den lange periode løbende efterset af selskabets ansatte, som også fik til opgave at jage de klapperslanger væk, der gemte sig i flyenes hjul. Det skriver Australian Aviation.

De ti Airbus’er har været parkeret i Southern California Logistics Airport. Hvis navnet ikke umiddelbart virker bekendt, så er det formentlig, fordi lufthavnen er bedre kendt som Victorville. Den tidligere militærbase huser i dag blandt andet en stor flykirkegård.

I Victorville har flyselskaber desuden mulighed for at langtidsopbevare fly, der af den ene eller anden årsag tages ud af drift for en tid. Flyene parkeres på lufthavnens område i den sydvestlige del af ørkenen, hvor solen hersker langt størstedelen af året. 

Slanger udfordrede de ansatte
Det er særligt det tørre klima, der er årsag til, at nogle flyselskaber vælger at opbevare fly i ørkenen, når de tages ud af drift. Den næsten totale mangel på regn og fugt i verdens ørkener mindsker risikoen for, at der opstår tæring på enten flyenes skrog eller andre vigtige dele. 

I forbindelse med opbevaringen havde en gruppe af Qantas’ ingeniører base i Los Angeles. En gang om ugen kørte de 300 kilometer frem og tilbage fra den amerikanske storby til Mojaveørkenen, hvor de holdt øje med flyenes tilstand, og at de fortsat var forsvarligt aflåst. 

Ørkener er som hovedregel hjemsted for færre insekter og dyreliv end andre steder. Det gælder dog ikke klapperslanger i den amerikanske ørken. Slangerne viste sig, at blive en af de ansattes største udfordringer i de 20 måneder, hvor flyene holdt parkeret i ørkenen. 

Opfandt særlig “klapperslange-pind”
Klapperslangerne var glade for at gemme sig i flyenes hjulsæt. Den historie delte Qantas’ ledende ingeniør, Scott McConnell, da det første fly tidligere på ugen vendte hjem til lufthavnen i Sydney. Til Australian Aviation fortalte McConnell, at de ansatte derfor fandt på en kreativ løsning.

Ingeniørerne opfandt en såkaldt “klapperslang-pind”, så de kunne jage slangerne væk fra hjulene på de ti fly uden at komme for tæt på klapperslangerne, der kan være giftige. Ifølge McConnell var slangerne det klart største problem ved langtidsparkeringen. 

Det kræver et større arbejde at få en A380 klar til at komme på vingerne igen efter 20 måneder i ørkenen. For Qantas kræver det i alt 4.500 timers arbejde, før flyet igen kan taxi ud på landingsbanen. Arbejdet indebærer blandt andet, at alle hjul og bremser skiftes.

 

Relaterede artikler: 

Under to år gamle Dreamlinere sendes i ørkenen

Passagerfly i nærkontakt med brun bjørn

Flyver sidste A340 på kirkegården