Som følge af coronakrisen har Qantas besluttet at sende stort set alle sine Boeing 787 Dreamliner til opbevaring i en amerikansk ørken. Flyene har en gennemsnitsalder på knap to år.
Airbus A380 og Boeing 787-9 Dreamliner hos Qantas er taget ud af drift i forbindelse med coronapandemien. Hvor førstnævnte flytype allerede er sendt til opbevaring, sker det samme nu også får Dreamlinerne.
Fra september vil Qantas således sende de fleste af sine Boeing 787-9 Dreamliner til Mojave-ørkenen i det sydlige Californien. Flyene er vant til at flyve på ruter fra Australien til Los Angeles, New York, San Francisco og London, men i det kommende års tid vil de stå ubeskæftiget hen i USA. Under coronakrisen har flyene hentet strandede australiere hjem fra hele verden.
Det australske selskab oplyser, at de fleste af de 11 Dreamlinere vil blive opbevaret i Victorville Southern California Logistics Airport, hvor de tilslutter sig Qantas’ Airbus A380’ere. Og over 200 andre passagerfly fra alverdens flyselskaber. Dreamlinerne hos Qantas har en gennemsnitsalder på blot 1,9 år. Den yngste er otte måneder – den ældste er to år og 10 måneder.
Lavere fugtighed i Californien
En talsmand fra Qantas fortæller til Executive Traveller, at flyselskabet i juni meddelte, at op til 100 fly ville blive opbevaret i op til 12 måneder som følge af coronakrisen. Nogle vil være opbevaret i længere tid – herunder flåden af Boeing 787 Dreamliner.
”Fugtigheden i Californien er meget lavere end i Australien, så dette sted er meget bedre til langtidsopbevaring af fly. Det er samme grund til, at vi også har flyttet vores A380’ere dertil. Alle flyene vil blive passet af vores Los Angeles-baserede ingeniørhold,” siger talsmanden.
Qantas beholder et par af de næsten spritnye Dreamlinere i Australien ”som beredskabsfly”, lyder det. Qantas forventer, at denne flytype skal være det første langdistancefly, der kommer på vingerne, når der igen bliver efterspørgsel på internationale langdistanceflyvninger. De opbevarede Dreamlinere vil således vende retur til Australien, når det bliver nødvendigt.
”Vi tror, at det vil tage lang tid med det internationale marked – intet i det næste regnskabsår. Og i næste juli begynder vi måske at se nogle internationale ruter genoptaget, og vi vil derfor kun være på 50 procent i det følgende år,” har det tidligere lydt fra Alan Joyce, koncernchef i Qantas.
Qantas-jumbojetter sendt på pension
Det bliver både Boeing 787-9 Dreamliner og Airbus A330, der skal genstarte Qantas-netværket fra næste år, mens Airbus A380 må vente endnu længere.
En anden dobbeltdækker-flytype hos Qantas, den ikoniske Boeing 747, blev sendt på pension tidligere på sommeren. Qantas tog afsked med jumbojetterne ved at tilbyde australierne tre-timers ”farvelflyvninger” fra tre forskellige australske lufthavne.
Qantas skal i gang med en treårs-plan for at tilpasse, omstrukturere og rekapitalisere selskabet, og dette skal være med til at sænke omkostningerne med flere milliarder kroner.
Flyselskabernes internationale organisation, IATA, forventer ikke, at efterspørgslen på flyrejser globalt set vil være tilbage på 2019-niveau før 2024.
Relaterede artikler:
Rolls-Royce overtager Boeing 747 fra Qantas