Jumbo versus mega-jumbo

Flykaptajn James Basnett fra British Airways giver et indblik i forskellen på at flyve Boeing 747-jumbojet i forhold til den nye Airbus A380-megajumbo.

British Airways er et af de flyselskaber i verden, der har de to største passagerfly i flåden. Således er det britiske flyselskab verdens største operatør af Boeing 747-400 jumbojets med 51 eksemplarer af flytypen.

I år er megajumboen også kommet ind i British Airways-flåden. Indtil videre er der leveret tre fly, mens yderligere fem er på vej til basen i London Heathrow-lufthavnen.

Det har foranlediget The Club – det interne kundemagasin hos British Airways – til at sætte fokus på forskellen mellem de to fly. Her har man fået hjælp fra flykaptajn James Basnett, der har fløjet Boeing 747 i mange år og nu er blevet chefpilot på A380´erne.

“For begyndere er det begge meget store fly. Vores Boeing 747 har plads til 345 passagerer, mens der kan være 469 i A380´eren. En af de store forskelle, er at A380 er mere lydsvag en den traditionelle jumbojet og er samtidig 25 procent tungere, selvom det opfører sig på samme måde som mindre fly,“ fortæller James Basnett.

Papirløst cockpit
En af de helt store forskelle for piloterne er muligheden for at aflæse alle informationer digitalt på A380´eren i forhold til de ældre jumboer.

“Cockpittet i A380 er mere eller mindre papirløst, da alle diagrammer og manualer, som piloterne skal have adgang til, er blevet afløst af en computer. Der er også bedre vejrradar-systemer, der viser højden og dybden på stormlavtryk, hvilket betyder at vi kan navigere mere effektivt udenom uvejr og turbulens,“ fortæller A380-chefpiloten.

En ting er at styre flyet i luften, en anden ting er at manøvrere flyet i lufthavnene. Et fly, der har en længde på 73 meter, en højde på 24 meter og et vingespænd på næsten 80 meter kræver et godt overblik. Her rækker hverken førerbevis til lastbil eller bus.

“Vi har et satellit navigations-kort for de fleste lufthavne. Herudover har A380´eren kameraer på flykroppens underside samt øverst på halen, hvilket skal hjælpe piloterne med at komme sikkert rundt om hjørnerne,“ fortæller James Basnett.

Chefpilotens favorit
På Boeing 747-flyene har piloterne køjer og et badeværelse i cockpittet. Anderledes er det på A380, hvor piloternes hvilerum er gemt væk i et mezzanin-område bag cockpittet mellem det øvre og nedre dæk. Her er der et mini-badeværelse og to sovekabiner, der hver rummer en seng samt et flysæde, så det er muligt at hvile sig på de lange flyvninger.

Indtil videre benytter British Airways A380 på ruterne fra London til Los Angeles og Hong Kong, mens Johannesburg fra februar måned næste år bliver ny A380-destination.

På spørgsmålet om, hvilken flytype, som flykaptajn James Basnett helst vil flyve siger han:

“Det er et svært spørgsmål at svare på. Selv med alle de teknologiske fordele ved A380´eren er der stadig mange piloter, der opfatter Boeing 747 som den rigtige ‘luftens dronning’, både fordi det er en glæde at flyve den, men også på grund af dens graciøse udseende. Men efter min opfattelse bliver den overhalet af A380´eren.“