- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Regionale lufthavne vil kunne trafikstyres fra Billund

Byggeriet af Danmarks første digitale kontrolcenter for flyveledelse har rundet en vigtig milepæl, da første spadestik blev taget i Billund Lufthavn. Det åbner mulighed for at koble andre regionale lufthavne på.

Tirsdag blev første spadestik taget til det, som Billund Lufthavn og den danske lufttrafiktjeneste Naviair mener vil være fremtiden for flyveledelse. Her skal det nye kontrolcenter for parternes Remote Tower Service (RTS) ligge.

Begrebet Remote Tower Service handler grundlæggende om, at flyvelederne bliver flyttet ud af de traditionelle kontroltårne og ind foran flere skærme. Fra kontrolcenteret vil flyvelederen i fremtiden kunne dirigere trafikken ind og ud af en eller flere lufthavne.

Når byggeriet står færdigt og er klar til at påbegynde driften i 2024, så vil flyveledelsen i Billund Lufthavn fungere digitalt. Det betyder blandt andet, at der ansatte i kontrolcenteret også vil kunne overvåge trafikken i andre lufthavne, når bare lufthavnene har det rigtige udstyr til fjernstyring.

Kan undgå bemanding døgnet rundt
Dagens spadestik er næste skridt i en proces, der startede allerede før COVID-19. Når byggeriet er færdigt i løbet af i år, vil der stå et kontrolcenter. Derudover skal der rejses en høj mast, hvor kameraer på toppen fremover vil fungere som flyveledernes øjne.

Hos Billund Lufthavn mener administrerende direktør Jan Hessellund, at den nye digitale flyveledelse bliver en gevinst for lufthavnen. Han håber dog også, at andre og mindre danske lufthavne vil hoppe med ombord.

”Det er et virkelig attraktivt produkt, der kan gøre flyveledelsen mere effektiv og fleksibel, og det kan potentielt betyde, at regionale lufthavne i Danmark ikke skal have bemanding til flyveledelse hele tiden, men kun når der er trafik til det,” siger Jan Hessellund.

Et vigtigt bidrag til landets infrastruktur
Kontrolcenteret bliver i første omgang etableret i en modulbygning, der vil ligge tæt på det eksisterende kontroltårn i lufthavnen. Næste år følger træning i de nye procedurer, inden driften kan sættes i gang.

RTS-teknologi benyttes allerede i en række andre lande. Den er blandt andet implementeret i Norge, Sverige og Tyskland. Den tekniske direktør for Naviair, Morten Søndergaard, glæder sig over, at Danmark nu er et spadestik tættere på at kunne brede teknologien ud herhjemme.

”På længere sigt er det Naviairs ambition at kunne tilbyde digital lufttrafiktjeneste til andre regionale lufthavne fra den nye kontrolcentral i Billund. Derfor er samarbejdet med Billund Lufthavn et vigtigt bidrag til dansk infrastruktur.”

 

Relaterede artikler:

Flyveledere forlader kontroltårnet i Billund

Rapport: Fjernbetjente kontroltårne udgør risiko

Piloter: Fjernbetjente tårne må ikke påvirke flyvesikkerhed