Kabinepersonale på Condor-fly besvimede

I forbindelse med en flyvning i fredags fra Hamburg til Gran Canaria besvimede to af de seks kabinemedlemmer hos charterflyselskabet Condor på grund af en krafig lugt i kabinen.

Fredag den 22 .marts var et Boeing 757-300 fly på vej fra Hamburg Airport til Las Palmas på Gran Canaria med 242 passagerer og otte besætningsmedlemmer ombord.

Under indflyvningen til Las Palmas opstod en stærk og generende lugt, der fik tre af de seks medarbejdere i kabinen til at føle sig utilpasse. Herudover valgte flyets styrmand at tage en iltmaske på under landingen, der i øvrigt forløb uden problemer.

Umiddelbart efter landingen blev flyetsAPU (nødstrømsforsyning) aktiveret, således at årsagen til lugten kunne identificeres. Det medførte i stedet, at lugten blev kraftigere, hvorefter to kabinemedlemmer besvimede.

Efter flyet kom til gaten, blev de to kabinemedlemmer samt styrmanden kørt til hospitalet til nærmere undersøgelse. De blev dog udskrevet samme dag.

Den spanske havarikommission CIAIAC undersøger nu hændelsen i samarbejde med BFU, der er den tilsvarende organisation i Tyskland.

Flere passagerer beskrev efterfølgende, at der var en kraftig lugt af olie under hele flyvningen, hvilket gjorde at flere blev utilpasse med hovedpine og svimmelhed.

Flere hændelser
Det er ikke første gang, at der har været lugtgener med det pågældende fly. Præcist samme fly (D-ABOC)var den 9. juni sidste år på vej fra Düsseldorf til Antalya med 234 passagerer ombord, da flyet måtte lande i Nürnberg, da besætningen rapporterede en kraftig lugt ombord.

Tilkaldte redningskøretøjer kunne i Airport Nürnberg konstatere, at der ikke var hverken ild eller røg, men en stærk og unormal lugt i cockpittet.

Også den 11. november sidste år var det galt med et af Condors 13 Boeing 757-fly. Her var flyet under start fra Frankfurt med kurs mod Las Palmas, da piloterne observerede en stærk lugt på vej ud af startbanen. På grund af hastigheden måtte piloterne fortsætte starten, men under opstigningen kunne lugten også registreres i kabinen, mens begge piloter følte en kildren i læberne, hvilket fik dem til at tage iltmasker på.

Opstigningen blev afbrudt, og flyet landede 23 minutter senere i Frankfurt Airport. Her mødte redningskøretøjer flyet, der blev undersøgt på en af taxivejene. Det eneste der kunne konstateres, var en overfyldning af olie på højre motor.

Efterfølgende blev alle ni besætningsmedlemmer bragt til hospitalet, hvor urin- og blodprøver blev udtaget. Også denne hændelse har været under efterforskning af den tyske havarikommission, BFU.