Kampen om luftrummet fortsætter

Kampen om markedspositioner og nye medlemmer fortsætter med uformindsket styrke blandt de tre store luftfartsalliancer, som tilsammen sidder på næsten 80 procent af al passagertrafik.

Medlemmerne af de tre store luftfartsalliancer står for mere end trefjerdedele af verdens passagerflyvning. Og stadig flere selskaber kommer til. Senest offentliggjorde Qatar Airways, at de, som det første selskab fra ørkenstaterne ved Den Persiske Golf, melder sig ind i en alliance. I år og næste år vil flere selskaber komme til, så mere end otte ud af ti passagerer fremover vil rejse med et allianceselskab.

I konkurrencen om at have flest medlemmer fører Star Alliance suverænt med 27 medlemmer og yderligere to på vej. Men kampen mellem alliancerne handler ikke blot om at have så mange medlemmer som muligt. Det handler også om at være repræsenteret på de vigtige fremtidige vækstmarkeder med de såkaldte BRIK-lande (Brasilien, Rusland, Indien og Kina) i spidsen.

Ser man på det største BRIK-land, Kina, så står SkyTeam stærkest. China Southern og China Eastern er alliancens andet og tredjestørste selskab efter Delta Airlines og foran Air France. De får snart selskab af Xiamen Airlines. China Airlines er ikke fra Kina men fra Taiwan. I Star Alliance har man den statslige ”flagcarrier” Air China, som inden længe får selskab af Shenzhen Airlines.

Hos lillebror Oneworld er den store akilleshæl netop, at alliancen ikke har nogen kinesiske medlemmer bortset fra Hong Kong-baserede Cathay Pacific.

Svært at få fodfæste
I Brasilien har Star Alliance et godt fodfæste med TAM. Det selskab er dog netop fusioneret med LAN fra oneworld. De to selskaber har ikke valgt allianceside endnu. Men et fravalg af Star Alliance vil være et alvorligt slag for den suverænt største alliance, der dermed vil stå uden repræsentation i Brasilien. Et marked, som efter det nationale selskab VARIG’s konkurs i 2005, har været svært for alliancerne at få fodfæste på.

Guldkalven som alle tre alliancer danser rundt om er det indiske marked. Det nationale Air India var på vej ind i Star Alliance men fik det gule kort af de øvrige medlemmer. Kingfisher Airlines var på vej ind i oneworld, men også den optagelse er blevet sat i bero. Nu samler opmærksomheden sig omkring Jet Airways, og pilen peger på en optagelse i Star Alliance, selvom intet er sikkert endnu.

I det fjerde BRIK-land, Rusland, er det statslige Aeroflot gået med i SkyTeam, mens udfordreren S7 har valgt oneworld.

Stor indflydelse
Bortset fra alliancetomrummet i Indien, så er de fleste større luftfartsselskaber verden over indlemmet eller på vej til at blive indlemmet i en alliance. De tre store fremadstormende selskaber fra ørkenstaterne ved Den Persiske Golf, Emirates, Qatar Airways og Etihad har tidligere forsvoret, at de skulle deltage i alliancer. Det er der nu blevet lavet om på med Qatar Airways’ kommende optagelse i oneworld.

Etihad og Emirates har ikke åbnet dørene for mulige alliancedeltagelser. Til gengæld har selskaberne foretaget sig ting inden for de seneste uger og dage, som kan have stor indflydelse på alliancernes medlemsskarer i fremtiden.

Mandag offentliggjorde Etihad planer om et tæt samarbejde med SkyTeam-medlemmerne Air France og KLM. Samarbejdet omfatter også airberlin, som Etihad ejer knap 30 procent af. Hvis samarbejdet fører til at Etihad melder sig under SkyTeam-fanerne, så kan det betyde at airberlin følger efter og siger farvel til oneworld, der dermed kun vil være repræsenteret i Europa med British Airways, Iberia og Finnair.

For få uger siden annoncerede Emirates et tæt samarbejde med oneworld-medlemmet Qantas. Emirates har tidligere været det golfstat-selskab, som har været mest kritisk over for alliancer. Det er derfor langt mere sandsynligt at det nye makkerskab vil trække Qantas længere væk fra oneworld end det vil trække Emirates tættere på oneworld.

Gå den anden vej
Konkurser har betydet, at oneworld i år har måttet vinke farvel til ungarske Malev og Star Alliance måtte tage afsked med Spanair. Oneworlds suverænt største medlem, American Airlines, er gået i betalingsstandsning, men flyver videre mens selskabets ledelse arbejder intenst på en rekonstruktion. Star Alliance-medlemmet US Airways bejler til at overtage det genfødte American Airlines.

Det vil umiddelbart være et enormt slag for oneworld, hvis US Airways overtager American Airlines og trækker det med over i Star Alliance. Dermed vil alliancen være helt uden repræsentation i Nordamerika. Branchekilder gætter dog på, at US Airways vil gå den anden vej og selv rejse fra Star Alliance til oneworld, hvis det lykkedes at gennemføre en fusion med American Airlines. Dermed kan selskabet komme ud af United’s skygge i Star Alliance, lyder ræsonnementet.

På de nordiske breddegrader er Icelandair ikke alliancemedlem. Det er ikke almindeligt blandt lavprisselskaber at være medlemmer af luftfartsalliancer. Og derfor er selskaber som Norwegian, easyJet og Ryanair da heller ikke at finde på medlemslisterne.

Nøgletal:

Star Alliance SkyTeam oneworld
Medlemmer 27 18 11
Antal fly 4.386 2.644 2.381
Pass. per år (mio.) 679 537 324
Antal daglige afgange 21.555 ca. 15.000 8.627
Destinationer 1.356 993 810
Lande 193 186 149

Kilde: staralliance.com, skyteam.com og oneworld.com

Oneworld: (Kommende medlemmer)
airberlin
American Airlines
British Airways
Cathay Pacific
Finnair
Iberia
Japan Airlines
(Kingfisher Airlines)
LAN
(Malaysia Airlines)
Qantas
(Qatar Airways)
Royal Jordanian
S7 Airlines
(Srilankan Airlines)

SkyTeam: (Kommende medlemmer)
Aeroflot
Aerolineas Argentinas
AeroMexico
Air Europa
Air France
Alitalia
China Airlines
China Eastern
China Southern
Czech Airlines
Delta Air Lines
(Garuda Indonesia)
Kenya Airways
KLM
Korean Air
Middle East Airlines
Saudia
TAROM
Vietnam Airlines
(Xiamen Airlines)

Star Alliance: (Kommende medlemmer)
Adria
Aegean
Air Canada
Air China
Air New Zealand
ANA
Asiana Airlines
Austrian
Avianca – TACA
Blue1
Brussels Airlines
Copa Airlines
Croatia Airlines
EgyptAir
Ethiopian Airlines
(EVA Air)
LOT Polish Airlines
Lufthansa
SAS Scandinavian Airlines
(Shenzhen Airlines)
Singapore Airlines
South African Airways
SWISS
TAM
TAP Portugal
Thai Airways International
Turkish Airways
United Airlines
US Airways