Kinesere straffer Lufthansa i CO2-strid

De kinesiske myndigheder er allerede nu begyndt at straffe europæiske luftfartsselskaber som led i den stadigt mere tilspidsede strid om CO2-kvoter. Det hævder Lufthansas topchef Christoph Franz.

Konsekvenserne af striden mellem Europa og resten af verden om CO2-kvoter for al flyvetrafik i europæisk luftrum kan allerede nu mærkes hos de europæiske luftfartfartsselskaber. For selvom det store slag først skal slås i foråret 2013, hvor luftfartsselskaberne skal købe CO2-kvoter som kompensation for deres udledninger, så er især kineserne allerede nu begyndt at straffe de europæiske luftfartsselskaber.

”CO2-kvotesystemet skaber international modstand og skaber en handelskrig. Adskillige luftfartsselskaber er allerede nu i problemer ved for eksempel at blive nægtet flyvetilladelser og landingstilladelser,” siger Christoph Franz, øverste direktør for Lufthansa.

Modstanden mod CO2-kvotesystemet har været massiv fra en lang række lande i verden. Heriblandt USA, Rusland, Kina og Indien. Men især Kina har været på barrikaderne med trusler om sanktioner, beslaglæggelse af fly og afbestilling af Airbus-ordrer.

Afventertilladelsertil A380
Men kineserne truer ikke kun, de gør også noget. Eller rettere sagt, så undlader de at gøre noget, når europæiske luftfartsselskaber søger om tilladelser til øget kapaciteten eller etablere nye ruter.

Det kan Lufthansa mærke på egen krop.

Selvom Emirates har fløjet til og fra Shanghai’s Pudong-lufthavn med Airbus A380-fly i mere end et år, så er det stadig ikke lykkedes Air France og Lufthansa at få de kinesiske myndigheders tilladelse til at benytte superjumboen på ruter fra Paris og Frankfurt til Shanghai.

Den 27. april 2011 landede den første A380 fra Emirates i Shanghai og siden har Emirates fløjet dagligt med den ”store hvide hval” mellem Dubai og Shanghai. Nogenlunde samtidig luftede Christoph Franz et ønske om også at indsætte A380’eren på ruten fra Frankfurt til Shanghai.

Da Air France i februar i år offentliggjorde sin sommerfartplan, så var Shanghai og nævnt som kommende A380-destination. Teksten var dog efterfulgt af to små stjerner, der refererede til en tekst i bunden om, at det afhæng af myndighedernes godkendelse.

Men kineserne bliver ved med at holde de to europæiske selskaber hen. Derfor opfordrer Christop Franz til, at CO2-striden snart finder en løsning.

“Behovet for at finde en løsning bliver stadigt større,” siger Christoph Franz.

Mens de venter på kineserne sætter Lufthansa snart A380’ere ind på den tredje amerikanske destination, når ruten fra Frankfurt til Houston fra 1. august vil blive befløjet af superjumboen.