Københavns Lufthavne vil af med britisk problembarn

Københavns Lufthavne A/S vil sælge sin ejerandel i Newcastle Airport, der kæmper med fornyelse af et kontroversielt milliardlån og faldende trafikmængder.

I 2013 skal Newcastle Airport forny et kontroversielt lån på knap 3 mia. danske kroner, som blev optaget i 2006. Med en ejerandel på 49 procent af den britiske regionallufthavn hæfter Københavns Lufthavn for 1,45 mia. kroner. Københavns Lufthavne har gennem længere tid ønsket at komme ud af den britiske lufthavn, og Københavns Lufthavne vil bruge lånefornyelsen som anledning til at afhænde Newcastle.

”CPH’s ønske om at afhænde sin ejerandel i NIAL skal ses som et led i realiseringen af strategien om at fokusere på at styrke kerneforretningen., dvs. drift og udvikling af Københavns Lufthavn,” skriver Københavns Lufthavne i en fondsbørsmeddelelse.

En række potentielle købere vil blive inviteret til at afgive bud på CPH’s ejerandel af NIAL. CPH har i den forbindelse udpeget Royal Bank of Canada Europe Ltd, som finansiel rådgiver.

Op ad bakke
Ejerne af de resterende 51 procent er syv lokale kommuner, som også er interesserede i at slippe af med lufthavnen, der er Storbritanniens ellevte største.

Det kan dog blive op ad bakke at sælge lufthavnen. For milliardlånet er ikke den eneste klods om benet, som Newcastle slæber rundt på. Passagertrafikken er således faldet med 23 procent fra 2007 til 2011 som følge af finanskrisen.

Milliardlånet blev indgået i 2006 af den daværende direktør John Parkin og hans danske finansdirektør Lars Friis. Som et led i aftalen med Bank of Scotland belønnede de to sig selv med en bonus på to procent af lånebeløbet til John Parkin og en procent til Lars Friis. Newcastle Airport har slæbt advokatfirmaet Eversheds i retten, da de mener, at Eversheds kendte til direktørernes lukrative bonusser. Retssagen kører netop i disse dage.

Sidste internationale brik
Ejerskabet af Newcastle Airport er den sidste brik i Københavns Lufthavns engang så omfangsrige portefølje af andele i internationale lufthavne. I 2007 solgte lufthavnen sin 20 procents ejerandel i Hainan Meilan Airport Company i Kina. I 2010 solgte lufthavnen de sidste andele af ejerskabet i en række mexicanske selskaber, som drev ni lokale lufthavne.

Tilbage i Københavns Lufthavnes internationale afdeling er kun en række konsulenter, der arbejder med udvikling af lufthavne i lande som Oman og Mexico samt assisterer Newcastle Airport.