Kør sikkert på vinterferien

Med metervis af sne i alperne lokker skiferien for alvor. Kører man i egen bil, er der al mulig grund til at være godt forberedt. og her er snekæder af stål de bedste. Og så skal man huske at opdatere sin GPS med de seneste kortinformationer.

I flere sneområder i alperne melder man om meterhøje snedriver, og for skientusiaster er det godt nyt i forhold til sidste sæson, hvor sneen i flere tilfælde udeblev.

Men vinterferie og skiture er også sæson for at gøre bilen vinterklar til de snedækkede veje ,og her skal man huske, at snekæder er lovpligtige i flere lande.

Med få uger til vinterferien og store mængder sne i både Alper og fjelde, kan årets skiferie blive en udfordring for flere bilister. Skulle bilen sidde uhjælpeligt fast i sneen, er snekæder ofte eneste vej frem. Der er imidlertid stor forskel på de mange forskellige produkter, og langt fra alle klarer sig lige godt, viser en ny test fra FDMs tyske søsterklub ADAC.

ADAC har testet 11 forskellige snekæder, otte traditionelle af stål og tre såkaldte traktionskæder i kunststof, samt en dækspray. Og selv om ingen af produkterne klarer sig rigtig godt, er resultatet alligevel entydigt: Kun klassiske snekæder af stål fungerer.

”Det er et resultat, vi i FDM kan nikke genkendende til. Gennem årene har vi testet alternativer til de klassiske snekæder, og selv om de er nemme at montere, er de altid dumpet, når det gælder holdbarhed og deres evne til at få vejgreb,” siger leder af FDMs tekniske rådgivning Jørgen Jørgensen.

I ADACs test er snekæderne blevet vurderet ud fra, hvor nemme de er at håndtere, deres egenskaber på henholdsvis sne og is samt på deres slidstyrke. Stålkæderne klarer sig bedst, mens de alternative traktionskæder falder igennem på både sne og is, og ikke mindst når det gælder deres slidstyrke. Værst klarer dæksprayen Snow Grip sig. Den er ganske enkelt ikke pengene værd.

I Danmark har man sjældent brug for snekæder, men det anbefales, at man prøver at montere snekæderne på sin bil så man harøvelsen, hvis det skulle blive nødvendigt at sætte dem på en dag.

Sådan kører du bil i Alperne

Skal vinterferien bruges sydpå i Alperne er der også god grund til forsigtig kørsel.

Mange danskere lejer bil på deres skiferie i Alperne for at slippe for trængselen i både skibusser og transferbusser. Hos Holiday autos, der harstor erfaring med biludlejning i vinterklimaet, understreger man også vigtigheden af at bruge snekæder ved bilkørsel i Alperne.

Dernæst bør man droppe håndbremsen, så den ikke fryser fast. Ved parkering er der en risiko for at håndbremsen fryser fast i koldt vejr og i stedet skal man bare sætte bilen i gear for at slippe for at sidde fast på parkeringspladsen.

Man skal også huske hvor man parkerede bilen, så man kan finde den igen under sneen. Ved kraftigt snefald kan bilen blive pakket ind i en dyne af sne, og så er det rart at huske hvor det nu lige var, at man havde parkeret.

Skal man køre i Østrig og Schweiz, skal man købe en tilladelse, en såkaldt vignette, for at få lov til at køre på motorvejene. De kan købes på benzinstationer og ved grænseovergange.

Og sidst mindst ikke mindst er det en god ide at få opdateret sin GPS så man kan finde vej. I vinterhalvåret er der mange små bjergveje, som har begrænset fremkommelighed på grund af sne og lavinerisiko. Med et opdateret kort slipper man for at køre en masse kilometer forgæves.