Boeing 737-700 (YL-PSF) fra Primera Air Nordic. (Arkivoto: © Thorbjørn Brunander Sund, danishaviationphoto.com)

Konfliktvarsel mod lettisk Primera Air-selskab

FPU hævder, at Primera Air Nordic flyver ud af København med østeuropæisk kabinepersonale uden danske overenskomster, og nu varsles der konflikt.

Det er alvorlige anklager, som Flyvebranchens Personale Union (FPU) retter mod lettiske Primera Air Nordic, der er søsterselskab til danske Primera Air Scandinavia, og som har ført til konfliktvarsel mod selskabet.

Ifølge FPU benytter Primera Air Nordic, der har hjemsted i Riga, østeuropæisk kabinepersonale på selskabets flyvninger fra Københavns Lufthavn. De kabineansatte fra Østeuropa er angiveligt ansat i rekrutteringsselskaber på Guernsey og Malta, hvorfor de ifølge FPU arbejder til nogle vilkår, der ligger langt fra de danske overenskomster.

Ydermere hævder FPU, at konstruktionen er så sindrig, at de ansatte i Primera Air Nordic fra domiciler i Sydsverige bliver hentet i taxa på forskellige opsamlingssteder i Malmø og i Lund for derefter at blive kørt til Københavns Lufthavn. Således er det reelt Københavns Lufthavn, der er hjemmebasen – og ikke Malmø. Herudover mener FPU at kunne bevise, at de ansatte fra Primera Air Nordic benytter crewrum og optræder i uniformer fra det danskbaserede Primera Air Scandinavia.

FPU mener at vide, at månedslønnen svar til halvdelen af den dansk kabineansat på overenkomst, og herudover skulle der være begrænset adgang til løn under sygdom og ingen betalt ferie. 

Lovlighed af konflikt prøves i Arbejdsretten
FPU oplyser i en pressemeddelelse, at Primera Air Nordic har afvist at indgå i en dialog eller forhandling om vilkårene, og derfor er en konfliktvarsel den sidste udvej.

“Det er noget af det slemmere, vi har set. Både hvad angår vilkårene, men også selve kreativiteten i konstruktionen. Det som Primera Air Nordic gør går både udover unge rumænere, samt de danskbaserede ansatte, der frygter at blive udskiftet af billig arbejdskraft,” siger Anders Mark Jensen, der er næstformand i Flyvebranchens Personale Union.

I lighed med Ryanair-sagen i 2015 ønsker FPU dog at sikre sig, at Arbejdsretten først skal tage stilling til lovligheden af en konflikt mod Primera Air Nordic, og derfor er sagen indsendt til Arbejdsretten samtidig med afsendelse af konfliktvarslet.

“Der er tale om et aldeles kreativ set-up. Men der er, efter vores overbevisning, klart tale om arbejde udført ud af en dansk base, der bør foregå på dansk overenskomst. Ligesom i Ryanair-sagen har vi dog valgt at spørge Arbejdsretten om lov, inden vi påbegynder en konflikt,” siger Jan Gloggengieser Gam, der er advokat for FPU. 

Primera Airs kommunikationsafdeling har en ganske kortfattet kommentar til FPU´s konfliktvarsel.

“Primera Air Scandinavia har i mere end et årti haft en aftale med FPU, men Primera Air Nordic har ikke schedulerede afgange fra Danmark,” hedder det fra det lettiske flyselskab.

 

Relaterede artikler:

Fælles nordisk front mod Primera Air

FPU dybt bekymret over Primera-udflagning

Piloter: Primera Air bedriver social dumping

FPU: Primera Air taler usandt