- CHECK-IN.dk - https://check-in.dk -

Kraftig vækst i cargo begrænsede underskuddet

Icelandairs koncernchef Bogi Nils Bogason betegner et kvartalsunderskud på 250 millioner før skat for acceptabelt givet omstændighederne. Fragtindtægterne steg med 64 procent.

Icelandair har i denne uge præsenteret sit regnskab for årets første kvartal. Ikke uventet blev det til et stort underskud før skat på 250 millioner kroner, da omsætningen faldt med hele 73 procent som følge COVID-19-pandemien og de mange rejserestriktioner.

Omsætningen landede på 57,3 millioner dollars, hvilket svarer til 355 millioner kroner. Heraf udgjorde indtægterne fra luftfragt alene 21,8 millioner dollars, og det er hele 38 procent af de samlede indtægter. Til sammenligning udgjorde billetindtægterne fra passagersalget kun 11,2 millioner dollars. 

Mens passagerindtægterne faldt med 90 procent, gik cargo-segmentet frem med 64 procent i forhold til samme periode året før. Da den udbudte passagerkapacitet har været begrænset, har det samtidig været nødvendigt for Icelandair at operere mange rene fragtflyvninger. Således blev 82 procent af den samlede fragtvolumen i første kvartal flyttet med fragtfly, mens det i samme periode sidste år kun var 38 procent af fragten, der blev håndteret ved hjælp af fragtflyene.

“Vores fokus på disciplineret netværksstyring og stram omkostningskontrol kombineret med stærke præstationer i vores fragtoperation har resulteret i acceptable økonomiske resultater i betragtning af COVID-19-pandemiens store indvirkning. Vores indenrigsoperationer viser tegn på bedring, og vi vurderer, at integrationen i vores internationale operationer, der blev afsluttet i kvartalet, vil resultere i et stærkere og mere strømlinet flyselskab samt forbedrede produkter til vores kunder,” siger koncernchef Bogi Nils Bogason i en kommentar til kvartalsrapporten.

28 fly i sommeren 2021
Icelandair har store forventninger til tiden efter COVID-19. Først og fremmest er der en tro på, at Island fortsat vil være en eftertragtet turistdestination, og derudover forventer man, at der vil blive taget kapacitet ud af markedet mellem Europa og Nordamerika, hvilket vil åbne muligheder for det islandske flyselskab med forretningsmodellen, der er baseret på Keflavik International Airport som trafikknudepunkt i flytrafikken over Nordatlanten.

Mens andre flyselskaber har gjort store indhug i flyflåderne, har Icelandair samtidig valgt at bevare et nogenlunde intakt produktionsapparat. I denne sommer vil der således være 28 fly til rådighed. De fordeler sig med fire Boeing 767, der skal bruges på destinationer med stor fragtefterspørgsel, 15 Boeing 757, og herudover vil der være ni Boeing 737 MAX i drift.

“Med en robust infrastruktur og vores smidige og fleksible tilgang til styring af rutenetværket, er vi forberedt på en hurtig og effektiv opstart, så snart situationen forbedres. Derudover vil vores Boeing 737 MAX-fly, som vi nu har fået tilbage i vores flåde, yderligere styrke vores rutenetværk og give os muligheder, når det kommer til effektivitet, miljøpræstationer og nye markeder,” lyder det fra koncernchefen.

 

Relaterede artikler:

5.000 passagerer hos Icelandair

Icelandair-underskud på 2,3 milliarder kroner

Under en million passagerer hos Icelandair i 2020