Efter et udfordrende 2020 og et underskud på 2,3 milliarder danske kroner, har Icelandair en tro på, at kapaciteten på Nordatlanten vil blive dæmpet, og det giver muligheder for selskabet.
Det har været et hårdt år for luftfarten i Island. Det kan man især se på passagertallet i Keflavik International Airport, der i 2020 faldt med 81 procent 7.247.820 til 1.373.971 passagerer.
Da Icelandair, efter WOW air’s konkurs i begyndelsen af 2019, stadig fylder godt i den internationale islandske lufthavn, kan passagerudviklingen i Keflavik tydeligt afspejles i Icelandairs nøgletal for 2020. Her var der en samlet tilbagegang i passagertallet fra 4.407.805 til 762.905 passagerer, hvilket svarer til 83 procent.
Omsætningen i det islandske flyselskab faldt med mere end 71 procent til 433.6 millioner dollars, og nettounderskuddet blev øget med hele 551 procent fra 57,8 millioner dollars (357 millioner danske kroner) til 376,2 millioner dollars (2.320 millioner danske kroner).
Kapitaludvidelse oven på et udfordrende år
Som mange andre internationale luftfartschefer betegner Icelandair’s koncernchef da også 2020 som det absolut vanskeligste år nogensinde.
“Man kan med god ret sige, at 2020 var det mest udfordrende år i luftfartshistorien med den globale pandemi, der forårsagede næsten fuldstændig stop for flyrejser. Vi har taget vores rolle som den førende islandske luftfartsselskab alvorligt i løbet af denne tid og sørgede for at holde vitale ruter åbne til og fra Island, både for passagerer og fragt.
I løbet af året har vi truffet omfattende foranstaltninger for at nedbringe vores forretning og styrket Icelandair Groups langsigtede konkurrenceevne ved at gennemføre en finansiel omstrukturering, der omfattede en vellykket aktieudbud. Vi blev belønnet af den stærke deltagelse i udbuddet, hvor vi rejste 167 millioner dollars (1.030 millioner danske kroner, red.) i ny aktiekapital. Omkring 7.000 nye aktionærer sluttede sig til vores stærke og brede aktionærbase, som nu udgør over 13.000 aktionærer,” siger koncernchef Bogi Nils Bogason.
Ved udgangen af regnskabsåret havde Icelandair kontanter og reserver til en værdi af 159,4 millioner dollars, og det var noget mindre end ved slutningen af 2019, hvor likviditetsreserverne udgjorde 235,1 millioner dollars.
Øget fokus på fragt
Trods et udfordrende 2020 har Icelandair en fast tro på, at selskabet er godt positioneret til den forventede genopretning i løbet af andet kvartal af 2021.
Først og fremmest tror Icelandair på, at Island efter COVID-19 stadig vil være en vigtig destination for de allerede kendte nøglemarkeder. Den lille befolkning, plads og uberørt natur er nogle af de vigtigste elementer til at trække turister til Island.
“Derudover vil ændringer i det globale konkurrencelandskab sandsynligvis lægge en dæmper på kapaciteten over Nordatlanten og skabe muligheder for Icelandairs forretningsmodel, både til og fra Island og ved at forbinde Europa og Nordamerika. Desuden ser branchen betydelige muligheder for fragt efter COVID. Icelandair-koncernen agter fremadrettet at styrke sit fokus på sine fragtoperationer for at udnytte mulighederne og videreudvikle Island som et vigtigt knudepunkt for fragt mellem Europa og Nordamerika,” understreger koncernchefen.
Relaterede artikler:
Under en million passagerer hos Icelandair i 2020