Krav om øget forbrugerbeskyttelse mod luftfartskonkurser

Indfør en heldækkende forbrugerbeskyttelse ved luftfartsselskabers konkurs. Det foreslår Hahn Air, der leverer billetplatformen til over 250 luftfartsselskaber og samarbejder med 88.000 rejsebureauer over hele verden. Det tyske selskab bakkes op af Danmarks Rejsebureau Forening, der ønsker Rejsegarantifondsloven ændret her og nu.

2012 har blot lige taget hul på sin anden måned, men allerede nu har året budt på tre finansielle nødlandinger i luftfartsindustrien, henholdsvis Cirrus Airlines, Spanair og Malév.

Flypassagerernekan ofte være dårligt stillede i forbindelse med luftfartsselskabernes konkurs. Situationen afhænger blandt andet af om man har købt flybilletten som en del af en samlet rejsepakke, og om man har benyttet enten betalingskort eller kreditkort ved købet.

På baggrund af de seneste konkurser kræver tyske Hahn Air, derleverer billetplatformen tilover 250 luftfartsselskaber og samarbejder med 88.000 rejsebureauer over hele verden, nu en forbrugerbeskyttelse mod luftfartsselskabers insolvens.

Obligatorisk forsikring for luftfartsselskaber

Derfor foreslår Hahn Air, at man fremover kun kan få lov til at sælge flybilletter via rejsebureauerne, hvis det pågældende luftfartsselskab er tiltrækkeligt godt forsikret mod en finansiel deroute.

Hahn Air efterlyser dermed en bedre beskyttelse afflypasagererne og ønsker en heltny ordning, der skal gælde i hele Europa.

“I fremtiden skal det kun være tilladt for luftfartsselskaber med tilstrækkelig forsikringsdækning at sælge billeter via rejsebureauerne i Europa,“ sigerKatharina Becker, der er juridisk chef hos Hahn Air.

De seneste begivenheder understreger ifølge Hahn Air en helt uholdbar praksis, hvor kunderne betaler for billetter helt op til 12 måneder i forvejen og ikke har nogen sikkerhed for, at den vare, som de har købt og betalt, rent faktisk også bliver leveret.

Ifølge Hahn Air mangler der en tiltrækkelig sikkerhedsprocedure, der kan beskytte kunderne. Og dettil trods for, at man ifølge Hahn Air uden problemer kunne indføre en sådan ordning for billetsalg gennem de IATA-godkendte rejsebureauer.

Hahn Air foreslår derfor, at luftfartsselskaber fremover kun kan sælge billetter, hvis de kan dokumentere de nødvendige og tilstrækkelige forsikringsordninger ved en eventuel konkurs.

DRF ønsker Rejsegarantifondsloven ændret

Også Danmarks Rejsebureau Forening (DRF) melder sig nu på banen med krav om øget forbrugerbeskyttelse. Her sigter man derimod mod en anden ordning, end den af Hahn Air foreslåede.

Ifølge DRF er det i dag under 50 procent af luftfartsselskaberne, der flyver til og fra Danmark, der er omfattet af Rejsegarantifondsloven. Det skyldes, at luftfartsselskaber, der ikke er etableret med kontor og personale i Danmark, ikke er omfattet af ordningen.

Heruodver er tilbuddet om konkursbeskyttelse gjort frivilligt, så forbrugerne selv kan tilvælge beskyttelsen. Det kan ofte give anledning til misforståelser, hvorfor mange, der reelt ønsker beskyttelse måske har overset muligheden ved bestillingen.

Derfor lægger Danmarks Rejsebureau Forening op til en obligatorisk ordning baseret på en hurtig ændring af Rejsegarantifondsloven.

“Vi foreslog allerede under lovgivningsarbejdet for et par år siden, at ordningen blev gjort obligatorisk og gældende for alle flyvninger ind og ud af Danmark. Konkret kan det gøres ved at lægge et mindre beløb påfor eksempelfemkroner per billet. Dermed sikrer man, at danske rejsende ikke pludseligt står og har mistet deres ferie, fordi de ikke har kunnet gennemskue, om deres køb nu var omfattet af den nuværende ordning. Så løsningen ligger lige for,“ siger Lars Thykier, der er direktør i Danmarks Rejsebureau Forening.