Krydstogtsferier i stadig vækst

Krydstogtsferie er det hastigste voksende segment indenfor turistindustrien. Et ny eksklusiv tysk analyse viser, at 1,4 mio. tyskere i 2009 købte et cruise. Rapporten indeholder mange elementer, der kan anvendes af den danske rejsebranche.

Den tyske rejsebureauforening Deutscher ReiseVerband (DRV) tager krydstogtsegmentet seriøst. Derfor har manfået udarbejdetbrancheanalysen “Der Kreuzfahrtenmarkt Deutschland 2009“. som de tyske touroperatører og agenter vil få stor gavn af.

Krydstogtsmarkedet syd for den danske grænse udgør ca. 1,4 mio. gæster årligt – heraf knapt 400.000 på de europæiske flodkrydstogter, som er særligt populære indenfor Tysklands grænser.

“Krydtogtsmarkedet er det hastigst voksende turist-segment i øjeblikket“ udtaler Michael Thamm, der er formand for den tyske rejsebureauforenings Maritime udvalg.

Det traditionelle krydstogtsprodukt tiltrak mere end 1 mio. tyske gæster i 2009, hvilket var en stigning på 13 % i forhold til året før. Det repræsenterer samtidig en omsætning på 1,9 mia. € (ca. 14,2 mia. danske kroner). Den gennemsnitlige pakkepris for et krydstogt lå på 1.881 € svarende til ca. 14.100 danske kroner.

De mest populære destinationer hos de tyske gæster var Middelhavet, Karibien / USA,Vesteuropa og de Kanariske Øer samt Østersøen.

Omkring 70 % af alle adspurgte krydstogtsudbydere forventer at øge antallet af passagerer i 2010. Kun 18 % forventer samme niveau som 2009. I Tyskland er rejsebureauerne den vigtigste distributionskanal for rederierne. Næsten 80 % af alle traditionelle krydstogter sælges gennem rejsebureauerne, mens 60 % af flodkrydstogterne går via rejsebureauerne.

Indtil der kommer en dansk brancheanalyse for dette segment, kan analysen købes gennem DRV til en pris af 119 € (ca. 895 kroner). Disse penge vil være givet godt ud for de mange cruise-operatører og agenter på det danske marked.