Kurstab i nordisk luftfart: 4.586.947.490 kroner

Årets første seks måneder blev lidt af en nedtur for de børsnoterede nordiske luftfartsselskaber. Samlet er der registreret et værditab på næsten 4,6 milliarder kroner målt på den aktuelle børsværdi. Største kursfald tilhører ikke overraskende et dansk selskab.

Første halvår af 2011 vil ikke blive husket som en strålende periode for de børsnoterede nordiske luftfartsselskaber.

En analyse foretaget af CHECK.IN.dk viser, at de største nordiske børsnoterede luftfartsselskaber tabte næsten4,6 milliarder kroner i markedsværdi i første halvår.

Luftfartsbranchens fortsatte usikkerhed med foråretsaskesky fra den islandske vulkan Grimsvötn, høje brændstofpriser,intens priskonkurrence og mistet salg betød en kursmæssig nødlanding for de fleste luftfartsselskaber.

Sammenlagt så aktionærerne i Cimber Sterling, SAS, Finnair, Norwegian og Icelandair selskabernes samlede markedsværdi falde medi alt4.586.947.490 kroner i første halvår.

Cimber i største fald – men SAS-aktionærer mistede fleste penge

Ser man på det relative tab er danske Cimber Sterling Group A/S hårdest ramt. Selskabetsaktier åbnede 3. januar 2011 i kurs 3,42. Siden da har der udspillet sig et sandt drama omkring den gamle familieejede luftfartsvirksomhed, der har kæmpet med manglende likviditet og flere nedjusteringer.

Aktiekursen afspejler disse strabadser og er i første halvår 2011 faldet med 46,8 %. Selskabets samlede markedsværdi var 3. januar 2011på155.6 millioner kroner men faldt til 82.8 millioner kroner per 30. juni 2011.

Tabet for aktionærerne i det hårdt prøvede luftfartsselskab har dermed været på sammenlagt 72.8 millioner kroner i mistet markedsværdi for det første halvår.

Heller ikke for SAS var halvåret nogen positiv oplevelse. Aktien handles på flere børser, men på Københavns Fondsbørs faldt SAS-aktien med næsten 40 % i første halvår, og aktionærerne mistede næsten 2,7 milliarder kroner i markedsværdi. Dermed placerer SAS sig tungt på posten over det største absolutte tab for aktionærerne.

Hos Finnair har aktionærerne været vidner til et kursfald på 30 % fra 5,1 euro per aktie ved årets begyndelse til nu 3,57 euro per aktie. Markedsværdien af det finske luftfartsselskab faldt dermed næsten 1,5 milliarder kroner i perioden.

I Norge slap lavprisflyselskabet Norwegian relativt nådigt med et fald på knap 15 % i første halvår og dermed 573 millioner kroneri tabt værdi.

Tabel:
Aktiekursens udvikling 3. januar 2011 – 30. juni 2011

Selskab Aktiekursens ændring
i procent
Ændret markedsværdi
(DKK)
Cimber Sterling -46,78 % -72.800.000
SAS -39,42 % -2.697.800.000
Finnair -30,00 % -1.462.264.955
Norwegian -14,96 % -573.408.535
Atlantic Airways -7,76 % – 9.315.000
Icelandair +55,63% +228.641.000



Note: Kursinformation fra de nordiske fondsbørser samt omregning til aktuel valutakurs per 30. juni 2011. Islandske kroner (ISK) er omregnet efter Nationalbankens seneste officielle vekselkurs på 2,569.

Men man kunne faktisk godt have tjent penge på at investere i den nordiske luftfart. Men så skulle det have været Icelandair, der skulle have været satset på. Selskabet indgår i Icelandair Group, der handles på NASDAQ OMX Iceland.

Siden 3. januar er aktien steget med over 55 % til 4,96 islandske kroner per aktie ved udgangen af juni. Markedsværdien for hele Icelandair-gruppen er dermed steget i perioden med omkring 228 millioner danske kroner.

Det ændrer dog ikke meget på det samlede billede, hvor de børsnoterede nordiske luftfartsselskaber tilsammen tabte næsten 4,6 milliarder kroner i første halvår.