- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Kvartalsunderskud i CPH på op imod en halv milliard

Efter et minus på 828 millioner kroner for hele 2020 har Københavns Lufthavn i første kvartal af 2021 tabt 436 millioner kroner før skat. SAS vil konsolidere forretningen i CPH.

I årets første tre måneder af 2021 var der blot 430.000 passagerer gennem Københavns Lufthavn, hvilket svarer til niveauet helt tilbage fra 1962.

At næsten 60 års trafikvækst forsvandt i første kvartal, resulterede i et gigantisk omsætningsfald på 75,2 procent til blot 189 millioner kroner. Det var naturligvis ikke nok til at dække lufthavnens omkostninger, og derfor landede kvartsresultatet på 436 millioner kroner før skat, hvilket var næsten halvdelen af underskuddet på 828 millioner kroner før skat i hele 2020.

Midt i lufthavnens værste krisen nogensinde er det således tvingende nødvendigt hver måned at låne penge for at kunne holde driften i gang.

“De nødvendige udgifter til at holde lufthavnen i gang, overstiger langt indtægterne. Derfor har vi i årets første kvartal måtte trække yderligere 500 millioner kroner på vores kreditfaciliteter. Det er nødvendigt, da vores vigtigste ansvar er at holde Danmarks port til verden åben for den meget begrænsede passagertrafik og ikke mindst for den vigtige luftfragt,” siger Københavns Lufthavns administrerende direktør Thomas Woldbye.

Likviditet skal styrkes
Den store omsætningsnedgang har også tvunget CPH til at forhandle en forlængelse af de kreditfaciliteter på 6,0 milliarder kroner, der blev indgået aftale med långiverne om i maj sidste år. Disse drøftelser pågår i øjeblikket.

Den dybe og længerevarende krise har også betydet, at lufthavnen har stoppet alle investeringer for at beskytte likviditeten.

”I en alvorlig krise, er likviditeten afgørende. Aftalen med långiverne har hjulpet os igennem 2020, hvor vi måtte trække knap 1,4 milliarder kroner på kreditfaciliteterne,” forklarer Thomas Woldbye.

Lufthavnen har nedlagt 772 fuldtidsstillinger, og det har reduceret de årlige omkostninger med omkring 500 millioner kroner. Herudover er der også foretaget “betydelige eksterne omkostningsreduktioner”, der svarer til omkring 200 millioner kroner, mens planlagte investeringer blev reduceret med 800 millioner kroner.

SAS skal understøtte vigtig hub-funktion
Københavns Lufthavn er yderligere blevet udfordret på positionen som Nordens største internationale trafikknudepunkt for luftfart, og lige nu er CPH den tredjestørste lufthavn i Norden målt på antallet af passagerer, mens Stockholm-Arlanda har flest internationale passagerer.

“Vores nærmeste konkurrenter i for eksempel Skandinavien og Tyskland har modtaget store statslige støttebidrag til at udvikle. Det kan vi ikke her i Danmark. Men vi er meget taknemmelige for den statslige støtte til for eksempel lønkompensation. Sammenlignet med nabolandene er de danske støttepakker dog relativt begrænsede, så vi må trække på vores egne kreditfaciliteter,” siger Thomas Woldbye.

Københavns Lufthavn har derfor valgt at sætte sin lid til SAS, der er det største flyselskab med en markedsandel på omkring 33 procent.

”SAS har tilkendegivet, at de vil konsolidere deres forretning i CPH,” understreger Thomas Woldbye.

Relaterede artikler:

CPH fik resultatilbagegang på 2,1 milliarder kroner

CPH tabte 50 års trafikfremgang på blot 10 måneder

CPH tabte 3,3 millioner kroner om dagen