- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Lavprisflyselskaber vil ind i Heathrow

Lavprisflyselskaber viser stigende interesse for at etablere sig i London Heathrow, hvor trafikken i øjeblikket er stærkt reduceret. De suspenderede slotregler besværliggør imidlertid dette ønske.

Normalt er der ikke lavprisflyselskaber til stede i London Heathrow, da det er næsten umuligt for selskaberne at få start- landingstilladelser. De benytter i stedet mindre lufthavne, men fremover kan denne tendens ændre sig.

Det rumænske lavprisflyselskab Blue Air debuterer 1. december 2020 i London Heathrow, der med 80,9 millioner passagerer var Europas travleste før coronakrisen. Og selskabet kan få følgeskab af yderligere lavprisflyselskaber.

Det største lavprisflyselskab i Storbritannien, easyJet, håber at få lov at flyve fra den britiske storlufthavn i løbet af 2021. Flyselskabet opererer normalt fra London Gatwick og London Luton, men den stærkt reducerede flytrafik i Heathrow har fået easyJet til at øjne muligheden for operationer herfra.

I den seneste runde for ansøgninger til slottider i sommertrafikprogrammet i 2021 i London Heathrow indløb der imidlertid afslag til easyJet. Flyselskabet havde søgt om 98 ugentlige slottider, hvilket ville tillade 14 daglige starter og landinger. Airport Coordination Limited (ACL), der fordeler de værdifulde slottider i London Heathrow, afslog samtlige ansøgninger på nær fire slottider til kinesiske Shenzhen Airlines.

”Da Heathrow er en af ​​meget få top 50-lufthavne i Europa, hvor vi i øjeblikket ikke flyver til, er vi fortsat interesserede i at påbegynde operationer der, da vi mener, at vi kan sænke priserne og styrke konkurrencen i lufthavnen,” siger en talsmand fra easyJet til The Independent.

Lavprisselskaber lægger pres på myndigheder
Under normale omstændigheder – og ud fra den såkaldte 80-20-regel – skal flyselskaber operere mindst 80 procent af de slottider, som de har fået tildelt. Ellers kan de miste retten til dem i den næste tilsvarende sæson. EU-Kommissionen godkendte en midlertidig suspension af slotreglerne i den forgangne sommersæson på grund af coronakrisen, og senest er reglerne også blevet suspenderet for vintersæsonen indtil 27. marts 2021.

At slotreglerne er suspenderet, gør det svært for lavprisflyselskaber at komme ind i de større lufthavne – herunder den attraktive London Heathrow. Derfor lægger flere lavprisflyselskaber nu pres på myndighederne for at få genindført 80-20-reglen fra sommertrafikprogrammet i 2021.

Hvis suspensionen af slotreglerne også fortsætter ind i sommeren næste år, vil genopretningen af luftfarten blive forsinket, og konkurrencen vil udeblive. Det mener de store lavprisflyselskaber Ryanair og Wizz Air.

”Der er ingen begrundelse for suspension af slotreglerne i sommeren 2021. At give KLM, Air France, Lufthansa og andre selskaber slotfritagelser betyder, at vi vil få en meget langsom genopretning gennem sommeren 2021, selvom vi har en vaccine. Der er ikke noget incitament for disse flyselskaber til at udvide deres kapacitet,” siger Michael O’Leary, koncernchef i Ryanair, ifølge Routes Online. Han bakkes op af ungarske Wizz Air, der har udfordringer med at ekspandere i London Gatwick.

”Mange lufthavne er dybest set tomme i øjeblikket, men nye operatører har ikke adgang til dem. Det giver ingen mening. Jeg mener, at tilgængeligheden til lufthavne skal åbnes ubetinget,” siger József Váradi, koncernchef i Wizz Air.

Blue Air kæmper sig ind i Europa-storlufthavne
Som nævnt har lavprisflyselskabet Blue Air vist vejen efter at være blevet tildelt slottider i London Heathrow. Det rumænske selskab vil fem gange om ugen sende Boeing 737-fly på vingerne mellem Bukarest og den britiske storlufthavn. Og fra sommertrafikprogrammet 2021 bliver der 11 ugentlige afgange.

Blue Air er det første selvstændige lavprisflyselskab, der i nyere tid skal operere fra London Heathrow. Eurowings samt Iberia Express og Vueling har i øjeblikket ruter til og fra Heathrow, men disse lavprisflyselskaber er en del luftfartskoncernerne Lufthansa og IAG.

Foruden ruten til London Heathrow har Blue Air også etableret ruter til flere andre europæiske storlufthavne – herunder til Paris Charles de Gaulle, Amsterdam Schiphol og Frankfurt Airport.

 

Relaterede artikler:

Første lavprisflyselskab får debut i Heathrow

Blue Air med lynentré i Europas største lufthavne

EU forlænger suspension af slotregler