Terminal 2A og 2B i Paris Charles de Gaulle Airport. (Foto: Fyodor Borisov | CC 3.0)

EU forlænger suspension af slotregler

EU’s transportkommissær har besluttet at den midlertidige ophævelse af reglerne for brug af lufthavnsslots fortsætter i vintersæsonen 2020/2021.

Europæiske flyselskaber og lufthavne har den seneste tid presset på for at få den midlertidige suspension af de såkaldte slotregler forlænget til også at gælde i luftfartens kommende vinterprogram fra oktober til marts næste år.

Flyselskaber skal under normale omstændigheder skal operere mindst 80 procent af de lufthavnsslots (start- og landingstilladelser, red.), som de har fået tildelt, ifølge den såkaldte 80-20-regel. Ellers risikerer flyselskaberne at miste retten til deres lufthavnsslots i næste tilsvarende sæson.

EU-Kommissionen valgte i marts at godkende en midlertidig suspension af slotreglerne i den indeværende sommersæson på grund af coronakrisen, som betyder, at flyselskaberne kun i meget begrænset omfang har kunnet udnytte deres lufthavnsslots de seneste måneder.

Har lyttet til branchen
Kommissionen har tilsyneladende også lyttet til anmodningerne fra blandt andre ACI Europe (ACI), Airlines for Europe (A4E), Airlines International Representation in Europe (AIRE) og International Air Transport Association (IATA) om at forlænge suspensionen af slot-reglerne.

Mandag meddelte EU-Kommissionen nemlig, at den har til hensigt at forlænge slotfritagelsen for vintersæsonen 2020/2021 indtil 27. marts 2021.

”Jeg sætter pris på, at industriens interessenter – lufthavne, flyselskaber og slotkoordinatorer – er nået til enighed om, hvordan disse problemer kan afhjælpes, og jeg vil gerne understrege vigtigheden af ​​denne aftale. Flyselskaber vil nu kunne begynde at planlægge og stille overskydende lufthavnskapacitet til rådighed for andre at bruge,” siger EU’s transportkommissær, rumænske Adina Vălean, i en pressemeddelelse.

Den midlertidige ophævelse af slotreglerne, som blev besluttet i marts, har ifølge transportkommissæren gjort det muligt for flyselskaber at tage økonomisk sunde beslutninger om, hvorvidt de skal gennemføre flyvninger, samt undgå spøgelsesflyvninger.

Også problemer med suspension
Transportkommissæren understreger dog samtidig, at der også har været visse problemer med den nuværende undtagelse, da den forhindrer flyselskaber i at bruge lufthavnskapacitet effektivt.

”Slottider opgives ikke altid i tide til, at andre brugere eller lufthavne kan planlægge operationer, som de ønsker. Konkurrencen kan også blive fordrejet, hvis flyselskaber søger at drage fordel ved at øge deres tilstedeværelse på markedet uden at bruge deres slots og lufthavnskapacitet korrekt. En sådan adfærd kan hæmme konkurrencen og kan derfor skade EU-passagerer og fragtkunder. Dette skal afhjælpes,” hedder det i pressemeddelelsen.

 

Relaterede artikler:

Enighed om fortsat suspension af slotregler

Forbrugerorganisation er imod suspension af slotregler

IATA ønsker slot-reglerne midlertidigt suspenderet