(Foto: VisitDenmark)

Lavprisselskab lun på dansk julehygge

Den københavnske julestemning er havnet i salgskataloget hos lavprisflyselskabet Jet2.com, som til december vil sende britiske turister på juleferie i den danske hovedstad.

Danmark har en stor plads i englændernes hjerter, ikke bare i sommerhalvåret men også i juletiden.

Det har det britiske lavprisflyselskab Jet2.com erfaret og har derfor sat København på programmet som en af dette års jule-charter-destinationer, der allerede er sat til salg til engelske turister fra Leeds og Newcastle.

”Vores juleweekendture er altid meget populære, og vi er i år glade for at udvide vores udbud af destinationer med de ikoniske byer Berlin og København,” siger Steve Heapy, adm. direktør i Jet2.com.

I selskabets omtale af den danske hovedstad fremhæver Jet2.com byen som ”det julemarked, mange mener, er det bedste i Europa”.

”Jeg er overbevist om, at turene bliver en stor succes. At opleve den vidunderlige jul i Europa giver juletiden en god start,” siger Steve Heapy, som også sender julefly til Wien, Budapest, Prag og New York.

Forsigtig start
I første omgang har Jet2.com to ture på programmet til de engelske turister som vil opleve julestemningen i København. Der er tale om én tur fra Leeds og én tur fra Newcastle, begge betjent med et 149-sæders Boeing 737-300-fly.

Selvom der er således er tale om en meget forsigtig start, glæder man sig hos VisitDenmark over englændernes interesse for Danmark.

”Vi er altid glade for at tilgængeligheden til Danmark bliver styrket. Når man åbner for den slags, er det jo fordi, man har vurderet, at der er et potentiale for rejser til København,” siger Mikkel Trane, kommunikationschef i VisitDenmark, til CHECK-IN.dk.

Han peger på, at Danmark ikke er privilegeret ved at have et Eiffeltårn, der er med til at positionere landet på den internationale turistscene.

”Derfor er vi glade for, når nogen prioritere at rejse hertil, for de vil dele deres oplevelser og anbefalinger på de sociale medier, og det spreder sig som ringe i vandet til venner og familie,” forklarer Mikkel Trane.

Englænderne i top
VisitDenmark har i denne sommer kunnet notere sig, at englænderne har overhalet både nordmænd, svenskere og tyskere opgjort på antallet af overnatninger i København. Og det er der en meget væsentlig årsag til:

”De britiske medier er vilde med dansk hygge og med krimiserier som Forbrydelsen, Borgen og Broen. Også det nordiske køkken, vores cykelkultur og vores design hitter enormt,” forklarer Dennis Englund, der er VisitDenmarks markedschef i Storbritannien.

Han er overbevist om, at de mange forskellige Danmarkshistorier er med til at påvirke briternes opfattelse af Danmark som rejsedestination. Og det har ifølge VisitDenmark indtil videre givet mærkbare resultater på bundlinjen for dansk turisme.

Foto: VisitDenmark og Belfast Airport