LO: Vi lader os ikke true

Ryanair kan ikke true os til at opgive blokaderne mod dem, lyder det fra LO’s næstformand. Ryanair har ellers givet fagbevægelsen en frist til i eftermiddag til at opgive blokadeplaner.

Tirsdag formiddag annoncerede Ryanairs personaledirektør Eddie Wilson på et pressemøde i Billund, at flyselskabet lukker sin base i Billund Lufthavn natten mellem fredag og lørdag. 19 piloter og 45 kabineansatte samt tre fly flyttes til andre baser.

Det sker for at undgå de blokader af Ryanairs fly i Københavns Lufthavn, som fagbevægelsen har annonceret fra lørdag morgen. Så længe Ryanair har en base i Billund Lufthavn, så kan fagbevægelsen lave blokader mod Ryanairs operationer i hele Danmark indtil selskabet tegner overenskomst. Det gav Arbejdsretten for to uger siden grønt lys til.

Ryanair meddelte imidlertid i fredags, at en baselukning kan undgås. Det kræver blot at fagbevægelsen senest i dag klokken 17 skriftligt meddeler Ryanair, at man ikke vil blokere Ryanairs fly i lufthavnene i København, Aarhus og Billund fra på lørdag, sådan som fagbevægelsen har varslet.

Den udmelding opfatter LO som en trussel, som man ikke har tænkt sig at bøje sig for.

”De kan skrive og true på deres sædvanlige facon. Men det er ikke sådan det fungerer her i Danmark. Måske i andre lande, men ikke er,” fastslår LO’s næstformand, Lizette Risgaard.

24 timer i døgnet
Ryanair skal derfor ikke regne med at LO og den øvrige fagbevægelse vifter med det hvide flag og overgiver sig inden klokken 17 i dag. I stedet burde Ryanair komme til forhandlingsbordet, mener Lizette Risgaard.

”Vi ønsker at forhandle med Ryanair om en overenskomst for deres danske personale, og vi står klar 24 timer i døgnet, hvis de har lyst til at forhandle,” understreger Lizette Risgaard.

Efter hendes opfattelse så står Ryanair og LO-fagforeningen Flyvebranchens Personale Union (FPU) slet ikke så langt fra hinanden, som man kunne tro.

”Jeg tror i virkeligheden ikke der er så meget, som skiller dem, når jeg ser på de gode vilkår Ryanair siger, at deres folk får, og sammenligner med de overenskomster FPU har med andre flyselskaber,” siger Lizette Risgaard.

Samle flasker
Ryanair stillede i sidste uge tre danske piloter og to udenlandske kabineansatte fra den base i Københavns Lufthavn, som lukkede i går aftes, frem foran den danske verdenspresse. De ansatte fortalte om løn- og arbejdsvilkår i Ryanair, som efter deres opfattelse er bedre end i andre flyselskaber.

”For mit vedkommende er det bedre, end hvad jeg ville kunne få ved et hvilket som helst andet flyselskab med base i København,” fastslog den danke Ryanair-kaptajn Peter, der har været i selskabet i 10 år.

Sagen er imidlertid den, at en gruppe af Ryanairs kabineansatte på basen i Billund Lufthavn har fortalt DR Nyheder om helt andre ansættelsesvilkår. De er nemlig ikke ansat direkte hos Ryanair, men gennem bemandingsfirmaet Crewlink. Flere af de ansatte på Crewlink-kontrakter i Billund fortalte i sidste uge til DR Nyheder, hvordan de om vinteren er nødt til at samle flasker og bede deres forældre sende dem penge.