London Britannia Airport til 415 mia. kroner

Det britiske konsortium Testrad fremlagde i denne uge designforslag til en ny London-storlufthavn kaldet Britannia Airport. Et projekt til 415 mia. danske kroner.

Hvis det står til Londons amerikanskfødte borgmester Boris Johnson skal den britiske millionby have en ny storlufthavn ved udmundingen af Themsen. Et forslag som London-borgmesteren har arbejdet for i flere år, og som pressen har givet navnet “Boris Island“.

I denne uge blev projektet så mere konkret, da konsortiet Testrad (Thames Estuary Reserach and Development Company) fremlagde et designforslag til den nye storlufthavn, der skal hedde London Britannia Airport, hvis projektet bliver realiseret.

Det er planen at bygge lufthavnen på en kunstig ø ved Themsens munding, således at der vil være færrest mulige gener for omgivelserne. Ifølge Testrad vil der ikke være virksomheder, boliger eller fugle at tage hensyn til, ligesom lufthavnen forventes at ville genere mindre end 50 mennesker i området med støj. Herudover kan projektering og opførelse ske i løbet af en syvårig periode til en samlet omkostning på 47 mia. britiske pund svarende til 415 mia. danske kroner.

Lufthavnen skal anlægges med seks hovedbaner og vil være tilgængelig med højhastighedstog, metro fra Waterloo Station samt adgang med færger.

300 mio. passagerer om 20 år
I 2012 rejste 135 mio. passagerer gennem de seks London-lufthavne. Den største lufthavn i London-området er Heathrow, der samtidig også er Europas største. Sidste år var der flere end 70 mio. passagerer gennem lufthavnen, hvilket svarede til en vækst på 0,9 procent.

De øvrige lufthavne, der betjener London-området, er Gatwick, Stansted, Luton, Southend samt London City Airport i Docklands-området i Londons østlige del.

Vækstmulighederne i Heathrow er stærkt begrænsede, da lufthavnen blot har to hovedbaner og i forvejen har udnyttet kapaciteten med over 99 procent. Derfor arbejder den britiske Davies-kommission i øjeblikket parallelt med at analysere mulighederne for at løse lufttrafikproblemet i London og det sydøstlige England.

En analyse foretaget af Greater London Authority konkluderede i 2010, at der i 2031 ville være 300 mio. passagerer om året, der ønskede at rejse til og fra London-området. Så det haster med at finde en varig løsning for Heathrow og de øvrige London-lufthavne.

Testrad-konsortiets indspil skal ses som et forsøge på at påvirke Davies-kommissionens arbejde med at pege på den rigtige lufthavnsløsning. Kommissionen ventes i december efter en høringsrunde at fremlægge en håndfuld forslag, der skal arbejdes videre med, inden kommissionen i sommeren 2015 præsenterer den endelige rapport om fremtidens lufthavnsstruktur i Storbritannien.

“At opføre London Britannia Airport vil skabe en meget stor udvikling for London og Thames Estuary og vil have enorme langsigtede fordele. Det er ikke en overdrivelse at sige, at effekten stadig vil kunne mærkes om 500 år,“ siger Daniel Moylan, der er London-borgmesterens særlige rådgiver i spørgsmål om luftfart.