Luftbro til Le Mans

I 2013 kan det legendariske motorløb 24 Heures du Mans fejre 90 års fødselsdag. Det bliver et tilløbsstykke blandt danskere, og flymægleren Air Affairs sender seks fly afsted mod den lille Aéroport du Mans.

Når den 90. udgave af 24-timers motorløbet Le Mans sættes i gang lørdag den 22. juni, vil der som sædvanligt være mange danskere på plads.

Mange er kommet direkte til det legendariske franske motorløb i busser, togog biler fra Danmark, men mange vælger også af flyve til begivenheden. For tredje år i træk er det AirAffairs i Aalborg, der sender flest fly afsted mod den lille Aéroport du Mans.

Noget af det meget fascinerende ved at flyve direkte til Aéroport du Mans, er selve landingen. Man lander parallelt med opløbsstrækningen og kan blandt andet. se den legendariske Dunlop-bro, hvilket naturligvis får intensiteten til at stige. Man fornemmer ret hurtigt den gode stemning rundt om banen, da man får et fantastisk overblik fra flyet ned over de mange forventningsfulde tilskuere. Derudover er der også rig mulighed for at se Dannebrog fra luften.

I år er der ikke mindre end seks fly, der går på vingerne fra fire danske lufthavne med kurs mod den europæiske motorsports Mekka i Le Mans. Fra Københavns Lufthavn flyver DAT medet ATR72-fly, mens toaf Sun-Air´s 32-sæders Dornier-jetfly afgår fra Roskilde lufthavn. Fra Billund afgår endnu en ATR 72 samt et tredje Dornier-fly. Endelig har AirAffairs indgået aftale med Malmö Aviation om en flyvning direkte fra Odense.

Hos AirAffairs fortæller direktør Henrik Færch, at det er en særlig udfordring at finde flykapacitet, da det ikke er muligt at benytte fly med mere end 95 sæder, da banen ikke er særlig lang. Derfor er ATR72-flyene reduceret til en max. kapacitet på 58 passagerer, mens Malmö Aviations RJ85-fly er blevet reduceret til 80 passagerer.

150 fly til Le Mans
I forbindelse med Le Mans øges medarbejderstaben i Aéroport du Mans fra 7 til 70 for at kunne service omkring 150 fly – heraf langt de fleste en-motorede privatfly – der i løbet af weekenden finder plads i den lille lufthavn. Og der findes ikke materiel, der kan give flyene push-back, hvorfor flyene må bakke på plads med halen ind over græsrabatten.

Der er heller ingen busser i lufthavnen, hvorfor passagererne må gå hen over platformen og ud til deres respektive busser eller direkte til deres camps. Camp Expo ligger ca. 2-300 meter fra lufthavnen, men Camp Karting Syd ligger omkring 15 minutters kørsel fra lufthavnen.

Air Affairssamarbejder blandt andre med Grand Prix Tours om de nævnte flyvninger. Herudover har Grand Prix Tours også selv chartret et Fokker F-50 fly fra belgiske CityJet, der skal flyve ud af Billund. Til denne opgave har man benyttet DSV Air Charter som flymægler.

Endelig skal der også nævnes K-Rejser, hvis indehaver er Jacob Kristensen, der er lillebror til Tom Kristensen, der med otte sejre er den mest vindende kører i Le Mans-historien. K-Rejser sender et DAT MD80-fly afsted til den store motorsportsbegivenhed, men må dog lade flyet lande i Angers, der ligger omkring halvanden timeskørsel fra Le Mans, da MD-flyet er for stort til den lille lokale lufthavn.

Samlet set vil der således være otte charterfly og omkring 500 danske fans, der vil danne en luftbromellem Danmark ogLe Manstil jubilæumsløbet.

Foto:Jacob Færch