Luftfarten forbavsende modstandsdygtig over for kriser

Luftfartsbranchen har haft hænderne fulde med terrorangreb, nationale kriser, finansielle stormvejr, frygten for pandemier og naturkatastrofer. Men en ny rapport afslører, at luftfartsselskaberne er forbavsende modstandsdygtige over for kriser og katastrofer.

Terrorangrebet 11. september 2001. Udbruddet af den dødelige lungesygdom SARS.Frygten for konsekvenserne af en global svine-influenza.Økonomiske rutsjeture på definansielle markeder. Den islandske askesky. Jordskælv og tsunamier. Olieprisernes himmelflugt.

Der har været nok af kriser og katastrofer at tage af, ikke mindst i det seneste årti. Og luftfartsbranchen har da også oplevet voldsomme op- og nedture, men faktisk burde det have været gået endnu værre for branchen.

En ny rapport dokumenterer, at luftfartsbranchen som helhed er overraskende modstandsdygtig over for kriser og katastrofer. Det fremgår af rapporten “World Crisis Analysis“ fraOAG, der er en del af UBM Aviation.

Ifølge analysen harluftfartsindustrien klaret sig forbasvende godt gennem de seneste 30 års ydre påvirkninger.

Rapporten inddeler krisernes påvirkninger i tre kategorier af henholdsvis mindre (landebasis), mellemstore (regionale) og store (globale).

I de 20 år, der gik forud for terrorangrebet 11. september 2001, var der ifølge OAGs analyse 7 mindre kriser, der påvirkede væksten i luftfartsbranchen. Men efter 11. september 2001 har der være hele 9 kriser, der har påvirket luftfartsbranchens vækst negativt.

Af de ni kriser efter 11. september 2001 var der 3 mindre, 4 mellemstore og2 store kriser.

Fra 1979 og frem til 2001 steg luftfartsselskabernes kapacitet med 5 % årlig, mens væksten siden 11. september angrebene har været 2,6 % per år. Væksten før 2001 var altså næsten dobbelt så stor.

Når man ikke har set flere konkurser skyldes det blandt andet, at selskaberne har været hurtige til at tilpasse kapaciteten til en lavere efterspørgsel.

Og ifølge rapporten har luftfartsselskaberne været stort set upåvirket af regionale eller nationale kriser som naturkatastrofer og konflikter. Her har den globale kapacitet været stort set uændret, mens man på regionalt niveau har set kapacitetsreduktioner hos lokale selskaber, der typisk har været på under 4 %. Og som regel er man kommet tilbage til normale tilstande i løbet af 3 måneder.

“OAG World Crisis Analysis-rapporten viser hvor hurtigt luftfartsindustrien reagererpå og tilpasser signæsten en hvilken som helst katastrofe. Det er godt nyt fordet globale marked, ogunderskoven af industrier, der er afhængige af luftfart,“ vurderer Peter von Moltke, der er koncernchef hos UBM Aviation.

Ifølge rapporten har den globale bankkrise haft en lang større effekt på luftfartsindustrien end terrorangrebet 11. september 2001. Hvor angrebene på World Trade Center for 10 år siden kostede et væksttab på 3 % for luftfartsindustrien har den globale bankkrise koste et væksttab på 9 %.