Niels Sundberg, formand for Erhvervsflyvningens Sammenslutning og ejer af Sun-Air.

Luftfartsdirektør: Børsnoterede flyselskaber er ligeglade med aktionærerne

Mere end hver fjerde medarbejder hos SUN-AIR blev i sidste uge afskediget som følge af en generel tilpasning af virksomheden. Nu retter ejer og direktør Niels Sundberg en skarp kritik mod konkurrenterne.

(OPDATERET)

Onsdag i sidste uge måtte ledelsen i SUN-AIR of Scandinavia afskedige i alt 51 af selskabets 189 ansatte. Det gik ud over piloter, kabinepersonale, mekanikere og medarbejdere i billetkontoret.

Afskedigelserne kommer efter 12 – 18 måneder med faldende efterspørgsel og et voldsomt pres på priserne. “Den gennemsnitlige billetindtægt har på flere ruter været under produktionsprisen,“ fortæller administrerende direktør Niels Sundberg til boarding.dk.

Derfor har Niels Sundberg taget konsekvensen og skåret virksomheden til i forhold til de aktuelle markedsvilkår. Det betyder samtidig, at SUN-AIR sætter selskabets fem Dornier 328-110 turbopropfly til salg, hvorefter man vil forsøge at etablere en enhedsflåde bestående af Dornier 328-300 jetfly. Herudover overvejes at foretage tilpasninger i rutenettet til august måned. Niels Sundberg bekræfter, at bl.a. ruten fra Billund til London City er i fare for at blive lukket, idet konkurrencen til London er for hård til at kunne sikre overskud på ruten.

“Jeg ønsker ikke at drive luftfart, hvis det ikke kan gøres på en økonomisk forsvarlig måde,“ siger Niels Sundberg. Han undrer sig samtidig over, at aktionærerne tillader at lade bl.a. Cimber Sterling og SAS operere til priser, der er langt under produktionsomkostningerne. “De børsnoterede luftfartsselskaber er groft sagt ligeglade med aktionærernes penge. De lave priser er det rene galimatis, og det vil få en ende,“ er den lidt barske udmelding fra den danske luftfartsdirektør.

Generelt set mener Niels Sundberg, at klimaet er ugunstigt for dansk luftfart i øjeblikket. Han langer ud efter bl.a. Statens Luftfartsvæsen, som han mener overdænger luftfartsselskaberne med urimelige gebyrer og procedurer. “SLV burde privatiseres,“ mener Niels Sundberg. Ifølge Sundberg er der et mere venligt luftfartspolitisk klima i en række andre europæiske lande. Det får ham dog ikke til at overveje at flytte aktiviteterne ud af Danmark. “Vi har godt nok en AOC-licens i Estland, men jeg er dansk, og vi skal operere i Danmark,“ siger Niels Sundberg.

Niels Sundberg understreger, at han ikke har mistet modet – tværtimod. Derfor venter selskabet på at markedssituationen skal ændre sig, hvorefter selskabet vil være klar til at skrue op for blusset igen i løbet af få uger. Men indtil videre får konkurrenterne lov til at kæmpe en udmattelseskamp, mens Niels Sundbergs luftfartsselskab vil holde sig i baggrunden.

“Det er blevetdyrere at køre i taxa fra Billund til Vejle end at flyve fra Billund til London,“ konstaterer Niels Sundberg lakonisk.

Foto: Ejer og direktør Niels Sundberg har måttet tage beslutning om at afskedige 51 af luftfartsselskabets 189 medarbejdere.