Luftfartsselskaber åbner 800 nye ruter

Luftfartsbranchen klager fortsat over høje brændstofpriser, lave billetpriser og svigtende passagertal, men optimismen vokser. På verdensplan er der over 800 nye ruter på vej i de næste 3 måneder. Væksten kommer især fra Asien, Mellemøsten og Latinamerika.

Klagesangen blandt analytikere og aktører iluftfartsbranchen har været langvarig, og selvom der stadig er plads til beklagelse over høje brændstofpriser, lave billetpriser og tilbageholdende passagerer, er optimismen trods alt ved at indfinde sig blandt verdens flyselskaber.

Over de kommendetre måneder etablerer flyselskaberne således mere end 800 nye ruter på verdensplan, og det er især Ryanair, der fører an med 100 nye ruter. Det skriver luftfartsportalen Anna.aero.

Det høje antalnye ruter vil blive lanceret fra april og frem til udgangen af juni måned og det forventes, at det faktiske antalnyåbnede ruter vil passere 900 ved udgangen af perioden. Alene i april måned ventes der 500 nye ruter.

En del af forklaringen på det høje antalnyåbnede ruter forklares med overgangen tilsommertrafikprogrammet, hvor der traditionelter en sæsonmæssig større efterspørgsel efter fritidsrejser.

Helt i front er lavprisselskabet Ryanair, der åbner mere end 100 nye ruter i den kommende periode, omend den gennemsnitlige frekvens på de nye ruter blot er 2,5 afgange per uge.

Udover Ryanair åbner også Wizz Air, Jet2.com, airberlin ogNorwegian mange nye ruter, hvilket understreger, at lavprisselskaberne fortsat har travlt med at kapre nye kunder og erobre markedandele fra de traditionelle selskaber.

Overordnet set kommer væksten dog især fraAsien, Mellemøsten og Latinamerika. Ser man samlet på væksten i den udbudte sædekapacitet står Asien for den størstevækst på årsbasis.Antallet af udbudte sæder steg således med 10,5 % fra næsten 19,1 millioner i april 2010 til21.1 millioner sæder i april 2011.

Ogsåluftfartsselskaberne i Mellemøsten går pænt frem med en vækst på 8,3 % til godt 3 millioner flysæder. De øvrige regioner, herunder Afrika, Europa og Nordamerika har en vækst i sædekapaciteten på 2-3 %. Europa stiger således 2,6 % til 19.366.028 udbudte flysæder i april 2011.