Lufthansa ændrer strategi i Italien

Lufthansa ændrer strategi i Italien og lukker det italienske datterselskab Lufthansa Italia S.p.A. efter mindre end 3 års flyvninger. Opretholdelsen af tre selvstændige luftfartsselskaber i Italien var for omkostningskrævende.

Det vakte nogen opsigt da Lufthansa i denne uge meddelte, at man nedlagde det selvstændige brand og selskab Lufthansa Italia.

Bag ved lå et ønske om at konsolidere forretningen, og en erkendelse af, at tre selvstændige luftfartsselskaber i Italien var for meget for koncernen.

I april 2008 meddelte Lufthansa ellers stolt, at man ville indlede intra-europæiske flyvninger ud af Malpensa International Airport med seks Embraer 195 fly fra datterselskabet Air Dolomiti.

Da man i september 2008 offentliggjorde de planlagte ruter fra den norditalienske lufthavn, var flyene dog udskiftet med de større Airbus A319.

Og flere ændringer var på vej, da man i november 2008 etablerede det italienske datterselskab Lufthansa Italia S.p.A., der skulle overtage operationerne i stedet for Air Dolomiti.

Lufthansa Italia S.p.A. fik sit eget italienske AOCog indledte operationerne 2. februar 2009. Umiddelbart satte passagererne pris på tysk effektivitet kombineret med den italienske madog personalet i særlige Lufthansa Italia uniformer.

Men udfordringen lå i at man dermed havde tre selvstændige luftfartsselskaber i et land med henholdsvis Lufthansa´s mainline aktiviteter, Lufthansa Italia og så datterselskabet Air Dolomiti.

Nu er det så besluttet, at Lufthansa Italia lukkes helt ned, mens moderselskabet Lufthansa og Air Dolomiti fremover skal stå for flyvningerne.

Ændringen skete med henvisning til at Lufthansa ønskede at “strømline“ sine aktiviteter i Italien.

“Da vi etablerede Lufthansa Italia for tre år siden, var det for at udfylde det tomrum, der var opstået i Milano efter Alitalias tilbagetrækning fra Malpensa og vores afbrudte samarbejde med Air One. Vores service er højt værdsat og tilbagemeldingen fra passagerne er fremragende. Ikke desto mindre gjorde de voldsomme prisfald på de europæiske ruter og den hårde konkurrence det meget vanskeligt at etablere et overskudsgivende europæisk netværk under et selvstændigt varemærke,“ forklarede Lufthansas CEO og bestyrelsesformand, Christoph Franz.

Lufthansa Italia har opereret i alt 21 ruter, og har på 17 af disse haft lavsprisflyselskabet easyJet som en hård konkurrent. På otte af ruterne har man endvidere haft konkurrence fra AirOne / Alitalia.

Lufthansa Italia lukker ned med udgangen af sommertrafikprogrammer, der ophørerden 29. oktober 2011.

Ifølge Lufthansa vil nedlukningen betyde en større fokusering på Lufthansa og Air Dolomiti, og dermed give kunderne en endnu bedre service.

Air Dolomiti vil øge antallet af frekvenser til Tysland og fokusere på den nordlige del af Italien, der skal forbindes med basen i München. Sammenlagt betjener Lufthansa og Air Dolomiti rtilsammen 19 destinationer i Italien i dag.

Når Lufthansa nu trækker stikket på Lufthansa Italia er det formentligt også et fravalg afnyetableringer af lignende datterselskaber i andre europæiske lande.

I branchen har der tidligere været spekuleret i oprettelsen af eksempelvis et “Lufthansa Scandinavia“, men med lukningen af det selvstændige italienske datterselskab virker dette ikke oplagt.

Luftfartsselskaber har typisk søsat separate lavprisflyselskaber med en distinkt profil, hvorimod etableringen af selskaber i hovedselskabet risikerer at kannibalisere hovedforretningen frem for at understøtte den.