- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Lufthansa afviser hjælpepakke til 67 milliarder kroner

Lufthansa vil ikke afgive start- og landingstilladelser i Frankfurt og München og afviser derfor en hjælpepakke fra den tyske regering på 67 milliarder kroner.

Den tyske regering vedtog i denne uge en økonomisk hjælpepakke til det tyske flyselskab Lufthansa, der lige som andre europæiske flyselskaber er hårdt ramt af coronakrisen.

Hjælpepakken lyder på hele ni milliarder euro – svarende til 67 milliarder kroner, og den vil samtidig betyde, at den tyske stat får en ejerandel på 20 procent i Lufthansa-koncernen. Lufthansa har gennem flere uger forhandlet med regeringen om hjælpepakken og efter regeringens godkendelse af pakken mandag, så alt umiddelbart ud til at være faldet på plads.

Onsdag meddelte bestyrelsen i Lufthansa-gruppen imidlertid, at selskabet alligevel afviser den økonomiske hjælpepakke fra staten. Det skyldes krav fra EU-Kommissionen, som ville betyde, at Lufthansa måtte afgive vigtige slot-tider (start- og landingstilladelser) i selskabets to primære hub-lufthavne – Frankfurt og München.

EU-Kommissionen stiller krav
Lufthansa-redningspakken kræver en godkendelse af EU-Kommissionen på grund af EU’s konkurrenceregler.

I henhold til EU-lovgivning må medlemslande generelt ikke yde økonomisk støtte til nationale virksomheder, da det kan hindre fri og fair konkurrence på EU’s indre marked. På grund af coronakrisen har EU imidlertid tilladt, at det slækkes på reglerne om statsstøtte.

Som en af betingelserne for at godkende den store tyske hjælpepakke har EU-Kommissionen stillet krav om, at Lufthansa skal afgive slot-tider i lufthavnene i Frankfurt og München.

”Bestyrelsen har noteret sig de betingelser, som EU-Kommissionen i øjeblikket har angivet. De ville føre til en svækkelse af hubfunktionen i Lufthansas hovedbaser i Frankfurt og München,” hedder det i en meddelelse fra Lufthansa, som samtidig sagde, at betingelserne skal analyseres nærmere.

Pilotforening kritiserer EU
Den tyske pilotfagforening Vereinigung Cockpit med cirka 9.600 medlemmer kritiserer skarpt kravene fra EU-Kommissionen.

“De cirka 140.000 job i Lufthansa må ikke bringes i fare med meningsløse og konkurrenceforvridende krav,” siger pilotforeningens præsident, Markus Wahl.

“Det kan ikke være målet med tyske og europæiske hjælpepakker at beskytte virksomheder mod konkurs med milliarder af kontante indsprøjtninger og på samme tid at placere dem i en situation med alvorlige ulemper gennem begrænsninger andre steder. Når flyoperationerne skal genoptages, må alle aktører på markedet have de samme muligheder, som de havde før krisen,” siger Markus Wahl.

Lavprisselskaber med andre vilkår
Ifølge den tyske pilotforening har nogle lavprisselskaber, som er Lufthansas konkurrenter, store økonomiske reserver, fordi de i årevis har ignoreret medarbejdernes rettigheder.

Disse virksomheder kan slippe af med ansatte fra den ene dag til den anden gennem atypiske ansættelsesforhold, hvor de ansatte eksempelvis har “falsk” status som selvstændige erhvervsdrivende, siger pilotforeningen i en pressemeddelelse.

”Hvis Lufthansa-slots skulle overgå til sådanne flyselskaber, ville EU direkte fremme social dumping, falske selvstændige erhvervsdrivende blandt piloter og en ødelæggelse af arbejdsstandarderne,” fastslår Vereinigung Cockpit.

 

Relaterede artikler:

Lufthansa-kvartalsunderskud på ni milliarder kroner

Lufthansa grounder A340´ere i op til 18 måneder

27.000 Lufthansa-ansatte skal på korttidsarbejde