Lufthansa A340-300. (Foto: Ingrid Friedl, Lufthansa)

Lufthansa overvejer oversøiske lavprisruter

Tyske Lufthansa har planer om at bruge ni pensionerede fly af typen Airbus A340 i en separat division, der skal tilbyde lavprisflybilletter på ruter til Caribien og Asien.

Som en del af Lufthansas flådefornyelsesprogram bliver selskabets Airbus A340-fly løbende udfaset. Selvom den primære afløser er den nye brændstofeffektive Airbus A350, som selskabet får sit første eksemplar af i 2016, er udfasningen allerede begyndt.

Imidlertid påtænker Lufthansa dog ikke at skille sig endeligt af med det firemotorede jetfly. Ni fly tiltænkes nemlig at skulle bruges i en ny separat enhed, der skal tilbyde lavprisflybilletter på udvalgte langruter. Det skriver branchesitet Air Transport World.

Lufthansa går dermed det første skridt i retningen af at realisere planerne om et lavprisselskab, der skal være spydspids i kampen mod Emirates og Qatar Airways på langdistanceruter mellem Europa og Asien.

Ifølge Andreas Bartels, pressetalsmand i Lufthansa, er det planen at indrette flyene med en mindre Business og Premium Economy-klasse end dem, flyene er udstyret med i dag. I stedet for vil Economy blive indrettet med flere sæder. Beslutningen, om hvorvidt den nye division af Lufthansa bliver en realitet, vil blive truffet til efteråret, og selskabet vil i så fald kunne være på vingerne fra sommeren 2015.

Aftaler med ansatte
Selvom intet er besluttet, forlyder der på nuværende tidspunkt planer om at åbne lavprisruter til Caribien, Indien, Thailand og Taiwan, skriver det tyske dagblad Der Spiegel ifølge branchesitet ch-aviation. Det er i høj grad markeder, som de fremadstormende selskaber fra Mellemøsten har sat sig tungt på.

Airbus A340’erene hører dog langt fra hjemme i den brændstoføkonomiske liga, hvormed det kan blive vanskeligt at sænke produktionsomkostningerne i den kommende lavprisdivision.

Ifølge SAS, der selv råder over otte A340’ere, bruger typen 0,039 liter per sædekilometer mod Airbus A350’erens 0,027 liter per sædekilometer. Lufthansa vil i stedet for forsøge at sænke udgifterne igennem aftaler med både lufthavne og ansatte, med hvem der angiveligt vil blive indledt forhandlinger i god tid.

Den tyske flag carrier opererer i dag Airbus A340 i to varianter. Standardudgaven A340-300 med plads til 221 passagerer og den forlængede A340-600, der er indrettet med 306 sæder. Lufthansa var sammen med Air France launch customer på Airbus A340 og modtog sit første eksemplar af flytypen i 1994.

Foto: Ingrid Friedl, Lufthansa