Lufthansa præsenterer rekordoverskud

Lufthansa-koncernen kom ud af 2017 med et driftsoverskud på 22,1 milliarder kroner, og udsigterne for 2018 ser ligeså lovende ud.

Hos Lufthansa, der er Europas største luftfartskoncern, var der torsdag grund til at kippe med flaget.

Luftfartskoncernen kunne nemlig præsentere det bedste resultat nogensinde i selskabets snart 102-årige historie, hvis man medregner tiden før 1953, hvor det nationale flyselskab blev rekonstrueret efter Anden Verdenskrig.

Koncernomsætningen voksede i 2017 med 12,4 procent til 35,6 milliarder euro, eller hvad der svarer til 265,2 milliarder danske kroner. Indtjeningen udviklede sig til gengæld meget bedre en toplinjen, idet overskuddet før renter og skat steg med 69,7 procent til 2,97 milliarder euro, hvilket er 22,1 milliarder danske kroner.

“Vores indsats gennem de senere år bærer nu frugt. Vi har opnået det bedste resultat i vort selskabs historie. 2017 var et godt år for vores kunder, vores ansatte og for vores aktionærer,” siger koncernchef Carsten Spohr i en pressemeddelelse.

“Sidste år var vi i stand til atter at nedbringe vores omkostninger, hvilket skete samtidig med, at vi blev det første og eneste flyselskab i Europa, der blev tildelt fem stjerner. Vi sænker vores omkostninger på områder, hvor det ikke berører kunderne, og sideløbende med dette fortsætter vi med at investere i vores produkt og kvaliteten af vores service.”

Ekstraordinær indtægt
Resultatet er hjulpet på vej af en ekstraordinær indtægt på 582 millioner euro i forbindelse med indgåelse af en ny kollektiv aftale med Vereinigung Cockpit for piloterne i Lufthansa, Lufthansa Cargo og Germanwings.

Til gengæld har der været afholdt nogle ekstraordinære omkostninger i forbindelse med de mange aflysninger hos airberlin, der frem til selskabets ophør ved udgangen af 2017, opererede et større antal flyvninger på vegne af Lufthansa.

Lufthansa-koncernen består af en række forretningsenheder med flyselskaber, logistik, MRO og catering. Samlet bidrog flyselskaberne med 76 procent af driftsoverskuddet, og alene Lufthansa trak over halvdelen af overkuddet hjem. Logistik, MRO og catering tegnede sig samlet for et overskud før skat på 723 millioner euro, hvilket svarer til næsten 25 procent af det primære koncernresultat.

En smule lavere i 2018
Forventningerne til 2018 ser også fornuftige ud.

Selvom Lufthansa-koncernen kalkulerer med en omkostningsforøgelse på 700 millioner euro på grund af dyrere flybrændstof, så forventer man at kunne hente hovedparten af dette beløb hjem via effektivitetsforbedringer. Derfor forventes der et resultat for 2018 en smule under rekordresultatet for 2017.

“Vi vil fortsætte vores modernisering, og ved at gøre dette, vil vi fastholde vores klare fokus på at reducere vores omkostninger samtidig med, at vi øger vores kvalitet. Det er den eneste måde at sikre, at vi vedvarende har en profitabel virksomhed. Fra vores nuværende styrkeposition vil vi fortsætte med at lede konsolideringen i Europa,” understreger Carsten Spohr, der netop har fået forlænget sin aftale frem til udgangen af 2023.

 

Relaterede artikler:

Lufthansa overtager resten af Brussels Airlines

Overraskende opjustering fra Lufthansa

Solid fremgang i Lufthansa-selskaber