- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Lufthansa skifter hub-chefer efter blot otte måneder

Lufthansa udpegede ved årsskiftet nye chefer for at styrke selskabets udfordrede hubs i Frankfurt og München. Nu skifter selskabet ud på begge poster.

Store operationelle udfordringer med Lufthansas vigtige trafikale knudepunkter i Frankfurt og München fik ved årsskiftet flyselskabet til at ændre ledelsesstrukturen.

Der blev per 1. januar i år udpeget specifikke hub-managers for de to lufthavne, og det skulle forbedre processerne, punktligheden og kundernes rejseoplevelse.

Nu skifter Lufthansa efter otte måneder cheferne ud både i Frankfurt og München.

To nye chefer
Per 1. september tiltræder Francesco Sciortino som hub manager for lufthavnen i Frankfurt. Han bliver også en del af flyselskabets Lufthansas direktion som accountable manager. F

rancesco Sciortino er i øjeblikket medlem af direktionen og chief operating officer (COO) hos Austrian Airlines. Tidligere var han administrerende direktør og accountable manager hos Germanwings og SunExpress. Francesco Sciortino er også kaptajn på Airbus A330/340-fly hos Lufthansa.

Lufthansa oplyser, at den tidligere hub manager for Frankfurt, Klaus Froese, som planlagt overgår til Lufthansas Boeing 747-flåde som kaptajn.

Heiko Reitz, der er medlem af Lufthansa Airlines’ direktion, overtager ansvaret som hub manager for München, og det sker ligeledes den 1. september 2025.

Han overtager posten fra Jens Ritter, der siden 1. januar har haft stillingen som hub manager. Jens Ritter har hele tiden også bestridt posten som administrerende direktør for Lufthansa Airlines. Lufthansa oplyser, at han fortsætter i denne stilling og vil fokusere på Lufthansa Airlines’ videre udvikling og implementeringen af selskabets turnaround-program.

Kvaliteten er forbedret
Det var flere års fald i kvaliteten og punktligheden i de to vigtige lufthavne, som fik Lufthansa til at sætte fokus på flydriften i Frankfurt og München. Især sommerperioden med spidsbelastning var præget af problemer, så flyselskabet vurderede, at der var brug for nye ansvarsområder.

Formålet var at forbedre processerne i forbindelse med flyoperationerne, og der kom øget opmærksomhed omkring administrationen af bemandingen i kabinerne og bedre koordinering af infrastrukturen på jorden. Ønsket var at sikre stabile, pålidelige og punktlige flyafgange i samarbejde med alle involverede parter, og slutmålet for bestræbelserne var at forbedre passagerernes rejseoplevelse i koncernens to vigtigste hubs.

Lufthansa fremhæver i en pressemeddelelse, at indsatsen har virket, da den operationelle stabilitet og punktlighed er forbedret betydeligt, og det samme er kundetilfredsheden.

 

Relaterede artikler:

Lufthansa rydder op i koncernledelsen

Omfattende rokade i toppen hos Lufthansa

Store ændringer i Lufthansas topledelse