- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Lufthansa tvinges til at give plads til konkurrenter

EU-konkurrencekommissær Margrethe Vestager har fået igennem, at Lufthansa skal afgive 24 slotpar i lufthavnene i Frankfurt og München til gengæld for statsstøtte.

Det er de færreste flyselskaber, der takker nej til til en økonomisk hjælpepakke til ni milliarder euro – eller godt 67 milliarder danske kroner. Men det var ikke mindre, hvad der skete i den forløbne uge, hvor Lufthansas bestyrelse afviste en aftale indgået mellem selskabets ledelse og EU-Kommissionen.

Det var udsigten til at skulle afgives op til 72 slotpar (start- og landingstilladelser, red.) i lufthavnene i Frankfurt og München, der fik Lufthansa-bestyrelsen til at sætte hælene i. Et slotpar er adgangen til at benytte infrastrukturen i de pågældende lufthavne til en ankomst og en afgang, og disse er vigtige i forhold til det tyske flyselskabs hubstrategi.

Fredag kom den danske EU-konkurrencekommissær Margrethe Vestager under heftig beskydning for at have stillet for hårde krav til Lufthansa, og kravene er tilsyneladende blevet modificeret i forhold til det første oplæg.

Lufthansa skal nemlig kun afgive 24 slotpar i de to tyske storlufthavne, fremgår det af en pressemeddelelse som Lufthansa udsendte natten til lørdag. Det betyder, at otte fly – fire i Frankfurt og fire i München –  der hver flyver seks strækninger om dagen, vil blive fjernet fra baserne. Oprindeligt var det 24 basefly, der skulle reduceres med. 

Slots til selskaber uden statsstøtte
De ledige slotpar vil i stedet via en auktion blive tilbudt til selskaber, der ikke i dag flyver til og fra Frankfurt. Er der ingen nye selskaber, der vil byde på de ledige slots, vil de i stedet blive tilbudt til nogle af de øvrige flyselskaber i de to lufthavne. Betingelsen er dog, at de ledige slots kun kan overtages at flyselskaber, der ikke har modtaget “betydelig statsstøtte” som følge af COVID-19-pandemien.

Det begrænser mulighederne, selvom lavprisflyselskaber som Ryanair og Wizz Air ikke har fået støtte fra egne regeringer i form af lån eller lånegarantier. 

Derimod har de to selskaber eksempelvis fået andel i den britiske hjælpepakke, Covid Corporate Financing Facility (CCFF), hvor Ryanair har modtaget 600 millioner britiske pund (næsten fem milliarder kroner, red), mens Wizz Air har fået halve. Det skulle angiveligt ikke diskvalificere dem til at byde på de ledige slots. Ryanair flyver i dag fra både Frankfurt og München, mens Wizz Air ikke er inde i de to tyske storlufthavne.

Den nye aftale med den tyske stats økonomiske stabiliseringsfond (WSF) blev mandag godkendt af Lufthansas bestyrelse, og nu afventer en ekstraordinær generalforsamling den 25. juni, før aftalen er endeligt på plads. Når den er indfaset, vil den tyske stat have en ejerandel på 20 procent af Deutsche Lufthansa AG med mulighed for at øge til 25 procent plus én aktie for at forhindre en eventuel fjendtlig overtagelse af selskabet. Herudover er der to bestyrelsesposter til rådighed for den tyske stat.

 

Relaterede artikler:

Lufthansa afviser hjælpepakke til 67 milliarder kroner

Lufthansa-kvartalsunderskud på ni milliarder kroner

Tysk milliardær bliver storaktionær i Lufthansa