- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Lufthansa-underskud på 50 milliarder kroner

De tre store europæiske luftfartskoncerner har nu aflagt regnskab for 2020 og har tilsammen tabt over 150 milliarder kroner. Lufthansa klarede sig bedst, men de røde tal var meget ligeligt fordelt.

Med baggrund i kendskabet til resultaterne for de første tre kvartaler af 2020, var det på forhånd ventet, at coronaåret ville afstedkomme gigantiske underskud hos luftfartens tre største aktører i Europa.

I løbet af de seneste 14 dage er regnskaberne fra de store luftfartskoncerner blevet præsenteret, og det er ikke behagelig læsning. Først kunne Air France-KLM rapportere om et underskud på 52,6 milliarder kroner, herefter fulgte IAG (International Airlines Group) med 51,5 milliarder kroner, og torsdag har Lufthansa-koncernen præsenteret et underskud på 50,0 milliarder kroner.

Antallet af passagerer i Lufthansa-koncernen faldt med 75 procent, hvilket afstedkom en omsætningstilbagegang på 63 procent til 13,6 milliarder euro, hvilket svarer til 101 milliarder kroner.

Fragtfremgang, likviditetsdræn og afskedigelser
Lufthansa fortæller i en pressemeddelelse, at koncernen luftfragtaktiviteter præsterede over al forventning. Her blev et til et overskud før renter og skat på over 5,7 milliarder kroner mod et overskud på 7,5 millioner kroner året før. Dette rekordresultat er endda blevet til på baggrund af en reduktion på 36 procent i fragtkapaciteten.

Til gengæld er der ikke meget andet positivt at berette om. Samlet blev koncernens pengetank drænet for 27,3 milliarder kroner, og der er udsigt til, at pengene stadig vil fosse ud af kassen i de første tre måneder af 2021. Således forventes der et månedligt likviditetsunderskud på driften i omegnen af 2,2 milliarder kroner i første kvartal af 2021, og først når selskabet er tilbage på at kunne udbyde 50 procent af kapaciteten, vil der atter være en positivt pengestrøm.

Samtidig var 2020 året hvor Lufthansa-koncernen måtte reducere fra 138.000 til 110.000 ansatte, og i løbet af 2021 forventes yderligere 10.000 ansatte i Tyskland at måtte tage afsked med Lufthansa.

Op til 70 procent på kort sigt
I 2021 forventer Lufthansa samlet at kunne udbyde, hvad der svarer til et sted mellem 40 og 50 procent af kapaciteten fra 2019, men det er først, når restriktionerne bliver lempet, at genopretningen vil tage fart.

“Fra sommeren og fremad forventer vi, at efterspørgslen vil stige igen, så snart de restriktive rejsegrænser reduceres ved en yderligere udrulning af test og vacciner. Vi er klar til at tilbyde op til 70 procent af vores kapacitet før krisen på kort sigt, når efterspørgslen stiger,” siger koncernchef Carsten Spohr.

Lufthansa understreger, at koncernen som helhed har kunnet drage fordel af hub-systemet, hvor det har været muligt at drive trafikken gennem de store trafikknudepunkter, så de har været muligt at fastholde de fleste af destinationerne i rutenetværket.

 

Relaterede artikler:

Lufthansa ser hub-strategi som en fordel

Lufthansa: Samme antal fly som i 1970´erne

Lufthansa-kvartalsunderskud på ni milliarder kroner