Lufthansa har i et brev til de ansatte forklaret, at yderligere 125 af koncernens fly vil blive sat på jorden i vinter. Herudover lukkes store dele af administrationen midlertidigt.
Det bliver ikke mange fly fra Lufthansa-koncernen, der kommer på vingerne i de kommende vintermåneder. Det har den tyske luftfartskoncern afsløret i et brev til de ansatte, som det internationale nyhedsbureau Bloomberg er kommet i besiddelse af.
Lufthansa vil sammen med Eurowings, SWISS, Austrian og Brussels Airlines sætte yderligere 125 fly på jorden som følge af den markant faldende efterspørgsel, der er fulgt i kølvandet på øget spredning af coronasmitte i kombination med rejserestriktioner. Selskabet vil bruge mindre og yngre fly, og kun de mest nødvendige ressourcer vil blive anvendt.
Lufthansa-koncernen forventer derfor kun at gennemføre 25 procent af det trafikprogram, der var gældende i vinteren 2019/20, og antallet af fly i drift svarer ifølge selskabet til, hvad man fløj med i 1970´erne.
“Vinteren bliver en endnu større udfordring. Vi har formået at reducere likviditetsdrænet fra en million euro i timen, da pandemien startede, til en million euro hver anden time. Men det har ikke ændret situationen væsentligt,” skriver koncernchef Carsten Spohr i brevet til de ansatte.
Vil bevare 100.000 stillinger
Den forværrede krise som følge af anden bølge af COVID-19-pandemien kan også komme til at betyde noget for beskæftigelsen i den tyske luftfartskoncern.
I september var det planen, at der samlet skulle nedlægges 22.000 stillinger, men dette tal kan meget vel blive øget til 30.000 som følge af den usikre og uforudsigelige efterspørgselssituation. Det skyldes også, at Lufthansa forudser øget brug af videomøder samt ændret holdning til at rejse af miljømæssige årsager.
“Ingen kan give et troværdigt bud på effekten af dette. Vi har imidlertid besluttet at bevare mindst 100.000 af Lufthansa-koncernens 130.000 nuværende jobs. Også selvom vi lige nu ikke har nok beskæftigelse til en arbejdsstyrke af en sådan størrelse,” uddyber Lufthansa-topchefen.
Udsigt til gigantunderskud
Groundingen af de mange fly slår først igennem fra midten af december, og samtidig vil der også blive tilpasset på landjorden. Således vil datterselskabet Eurowings midlertidigt lukke kontorfaciliteterne i Düsseldorf ned, mens store dele af koncernhovedkvarteret i Frankfurt Airport også vil blive sat i en dvaletilstand.
Det sker blandt andet gennem hjemsendelse af store dele af arbejdsstyrken på den tyske regerings særlige Kurzarbeit-ordning.
Den 5. november vil Lufthansa løfte sløret for kvartalsrapporten, der omfatter årets første kvartal og dermed de første ni måneder af 2020. I sidste uge kunne koncernen i en forhåndsmeddelelse annoncere et driftsunderskud før skat på 1,26 milliarder euro (9,4 milliarder kroner) og et akkumuleret driftsunderskud på hele 4,16 milliarder euro på ni måneder, hvilket svarer til 31 milliarder kroner.
Lufthansa-koncernen råder dog over en kontantreserve på 10,1 milliarder euro (75 milliarder kroner), så det er lidt at stå imod med.
Relaterede artikler:
Ni måneders driftsunderskud på 31 milliarder kroner