Den svage efterspørgsel som følge af COVID-19 giver Lufthansa en fordel med sin hubstrategi mener selskabet, der sammenligner med en Norwegian-rejse fra Stockholm for at understrege eksemplet.
Når der ikke er nok passagerer til at fastholde direkte flyvninger fra Stockholm-Arlanda til Venedig-Marco Polo med Norwegian eller fra Stockholm-Skavsta til Venedig-Treviso med Ryanair, så må passagererne finde andre alternative rejseruter.
Dette eksempel blev brugt af Lufthansas koncernchef Carsten Spohr, da han torsdag ved en virtuel investorpræsentation redegjorde for den tyske lufthavnskoncerns resultater for tredje kvartal af 2020.
Koncernchefen er af den opfattelse, at Lufthansa med sin hub-strategi har en konkurrencemæssig fordel under coronakrisen fremfor mange af de flyselskaber, der kun kan tilbyde point-to-point trafik. Koncernselskaberne kan nemlig samle trafikstrømmene og skabe tilgængelighed via de respektive hubs.
“Point-to-point bliver umuligt, men vi kan samle passagerer til mange destinationer,” sagde Carsten Spohr på investormødet.
Den såkaldte multi-hub strategi omfatter lufthavnene i Frankfurt, München, Zürich og Wien, og i sommeren 2019 var det eksempelvis muligt at flyve til 273 destinationer i 86 lande via de fire trafikknudepunkter i Lufthansa-rutenetværket.
Kun flyvninger med positivt bidrag
Men den gode hub-strategi er ikke nok til at sikre Lufthansa-koncernens overlevelse. Koncernens cashflow er under pres – blandt andet som følge af de mange refusioner til kunderne – og der er iværksat massive tiltag for at sikre, at så mange penge som muligt bliver i kassen, indtil markedet begynder at rette sig.
“Ingen kan forudsige, hvor længe rejserejserestriktionerne eller nedlukningerne vil vare. Ingen kan forudsige, hvornår efterspørgslen efter flyrejser vender tilbage, og hvornår vi ser en bæredygtig genopretning. Vintermånederne bliver en enorm udfordring, ikke kun for Lufthansa, men for hele luftfarts- og rejsebranchen,” lød de ikke særligt optimistiske vurderinger fra Carsten Spohr.
Derfor er fokus på den korte bane at beskytte koncernens likviditet, og det er også årsagen til, at der sættes endnu flere fly på jorden, end først planlagt. Oprindeligt skulle 110 fly have været sat til langtidsopbevaring, og op til vintertrafikprogrammet er antallet øget til 125. Den udbudte kapacitet i fjerde kvartal er ligeledes blevet reduceret til maksimalt 25 procent af den tilsvarende produktion i 2019.
“Vi har ændret den planlagte kapacitet, da vi kun vil operere flyvninger, der giver et positivt likviditetsbidrag,” forklarede Lufthansa-topchefen.
Skærper kursen over for kunder og leverandører
At Lufthansa-koncernen har hevet i alle håndtag for at holde pengene i kassen, kommer ikke alene de ansatte til at mærke, men også de mange samarbejdspartnere.
Således har flyselskabet annulleret samtlige wetlease-samarbejdsaftaler med andre operatører og er i gang med at genforhandle alle leverandørkontrakter. Herudover er alle marketingaktiviteter sat på pause.
Samtidig skærper Lufthansa kursen over for selskabets debitorer, der ikke får så lang snor som tidligere, og nogle af selskabets kunder kan ikke længere få kredit og må i stedet forudbetale ydelserne. Endelig er selskabet i gang med at forhandle bedre betalingsbetingelser hos leverandørerne.
Kvartalsminus på 18,6 milliarder kroner
Alt dette skal bidrage til at sikre, at koncernen vedvarende har tilstrækkelig likviditet. Ved udgangen af september var koncernlikviditeten på 10,1 milliarder euro, hvoraf der alene var en kontantbeholdning på 3,8 milliarder euro, og i de seneste 12 måneder er nettogælden kun øget med 2,3 millioner euro til 8,9 milliarder euro.
“Vi har haft succes med at nedbringe omkostningerne og fastholde likviditeten,” lød det fra koncernchefen.
Resultatet før skat var i tredje kvartal af 2020 et minus på 2,5 milliarder euro, eller hvad der svarer til næsten 18,6 milliarder kroner. Årets ni først måneder viser et underskud før skat på 6,9 milliarder euro, hvilket er 51,5 milliarder kroner.
Relaterede artikler:
Lufthansa: Samme antal fly som i 1970´erne