Når Germanwings fra årsskiftet overtager en stor del af Lufthansas europæiske flyvninger, så bliver det med tre forskellige serviceklasser.
Fra 1. januar vil en stor del af Lufthansas europæiske flyvninger blive overtaget af tyskernes lavprisdatterselskab, Germanwings. Manøvren skal nedbringe Lufthansa-koncernens enhedsomkostninger og stille det stærkere i konkurrencen med selskaber som Ryanair, easyJet og Wizzair.
Men Lufthansa kan ikke helt slippe sin fortid. Således får de nye Germanwings-flyvninger tre serviceklasser og ikke det skrabede ”one size fits all”-koncept, som de fleste rendyrkede lavprisselskaber kører med.
Det nye servicekoncept indføres fra 1. juli næste år og kommer til at bestå af tre serviceklasser med navnene ”Best”, ”Smart” og ”Basic”.
Loungeadgang og ombookning
Med en ”Best-billet” i hånden kan passagererne tage plads på flyets tre forreste række og får 32 tommers benplads og mad. På landjorden giver ”Best” adgang til Lufthansas lounger, priority check-in og fast track sikkerhedskontrol, ligesom det bliver muligt at medbringe dobbelt så meget bagage som på de to andre serviceklasser. Desuden bliver det muligt at ombooke og afbestille billetterne.
“Smart” giver også 32 tommers benplads. Til gengæld er der kun snacks og ikke-alkoholiske drikke på flyveturen, ligesom det kun vil være muligt at medbringe én kuffert på op til 23 kilo. Ingen adgang til lounges, fast track og lignende.
”Basic” bliver Germanwings’ egentlige lavprisprodukt, som vil give passagererne mulighed for at sidde på række 11 og bagud i flyene.
Germanwings vil desuden give passagerer med ”Smart” og ”Basic”-billetter mulighed for at købe sig til nogle af de services, som passagerer med ”Best”-billetter får med i prisen.
Lufthansa skal fortsat selv operere de europæiske flyvninger, som udgår fra trafikknudepunkterne i Frankfurt og München. Men alle andre europæiske operationer fra byer som Berlin, Düsseldorf, Hamburg og Hannover bliver ved årsskiftet overtaget af Germanwings.
Foto: Rolf Bewersdorf