I 2035 kan det globale passagertal være fordoblet, og det vil skabe store udfordringer for alverdens lufthavne, der får svært ved at følge med i lufthavnskapacitet.
Flere og flere passagerer. I millionvis.
Det hastigt stigende antal rejsende verden over kan skabe problemer for fremtidens lufthavne. Mange steder er man i gang med at forberede til fremtidens voldsomme passagermængder, men der er en naturlig begrænsning på udvidelsesmuligheder i mange af de større lufthavne.
Den trænge plads i årene frem kan medvirke til, at lufthavne begynder at decentralisere forskellige services for at sikre et ordentligt flow af passagerer i terminalerne.
Optimering af struktur
Det er Bjorn Becker, chef for produkter og digitale tjenester hos Lufthansa Group, der forudsiger lufthavnenes fremtidigede udfordringer. Ifølge Becker vil det globale passagerantal være fordoblet til 7,2 milliarder i 2035. Og det falder ikke godt sammen med, at lufthavnene kun påtænker at øge arealerne med mellem 20 og 60 procent.
”Den forventede kapacitetsmangel kan kun styrkes med grundlæggende strukturelle forbedringer i lufthavnen,” har han udtalt – ifølge Air Transport World – på Future Travel Experience Europe i den irske hovedstad, Dublin, i denne uge.
Der er to løsninger på det kommende pladsproblem, hvis man spørger Becker. Den ene er at rykke tjenester ud af lufthavnen, og den anden handler om at service-effektivisere i selve lufthavnen.
“Vi skal rykke tjenester væk fra lufthavnen for at kunne håndtere passagertallet. Vi er nødt til at øge lufthavnenes effektivitet,” siger Bjorn Becker.
Biometrisk bagagedrop
Decentralisering af tjenester i lufthavnen kan blive en realitet ved mere automatisering og digital selvbetjening. Produktiviteten af lufthavnene skal fordobles, mens man stadig skal levere en upåklagelig og effektiv service til de mange millioner passagerer.
I USA har Lufthansa forsøgt sig med biometrisk boarding, hvilket har resulteret i en halv så lang proces ved ombordstigning på flyene.
“Vi kigger på yderligere lufthavne, yderligere kontaktpunkter, og vi ser på muligheden for biometrisk bagageaflevering,” fortæller Bjorn Becker.
Relaterede artikler:
78.000 flere passagerer gennem Billund Lufthavn
Flere passagerer med Air India fra CPH end Stockholm