- CHECK-IN.dk - https://check-in.dk -

Lufthavne: Trafik først fuldt genoprettet i 2024

ACI Europe forventer, at trafikken først vil være tilbage på normalt niveau om fire år, da det går langsommere end ventet med at få passagererne tilbage i flyene.

Flere og flere fly går i luften hen over sommeren, men selv om det går den rigtige vej, er der stadig langt, før luftfarten er normaliseret.

Ifølge brancheforeningen Airports Council International Europe (ACI Europe) går genopretningen langsommere end forventet. ACI Europe vurderede i en trafikprognose i maj, at passagertrafikken ville være tilbage på 2019-niveau i 2023, men denne forventning er nu ændret til 2024.

Europas lufthavne står til at miste 1,57 milliarder passagerer i 2020, hvilket er et fald på 64 procent sammenlignet med 2019. Omsætningen i lufthavnene forventes at falde med hele 32,4 milliarder euro, eller hvad der svarer til 241 milliarder kroner. Det er et fald på 67 procent i forhold til året før.

I løbet af juni var der 93 procent færre passagerer sammenlignet med juni i 2019. I maj var tallet på 98 procent. De europæiske lufthavne håndterede kun 16,8 millioner passagerer i juni mod 240 millioner i juni sidste år.

Rejsebegrænsningerne inden for EU og Schengen bliver gradvist ophævet, hvilket løbende skaber større passagertrafik i lufthavnene. 1. juni rejste 267.000 passagerer gennem lufthavnene, og det tal var 30. juni steget til 757.000. Sidste år var der et dagligt gennemsnit på otte millioner passagerer i juni.

‘Lande har ikke koordineret rejsepolitikker’
ACI Europe vurderer, at passagertallene for juli også vil ligge en del lavere end forventet i første omgang.

”Genopretningen af passagertrafik sker i et langsommere tempo, end vi havde håbet på. Det var tilfældet i juni, og de første data for juli indikerer også, at vi sandsynligvis kun vil genoprette 19 procent af sidste års trafik snarere end de 30 procent, vi havde forventet,” siger Olivier Jankovec, generaldirektør i ACI Europe.

”Dette skyldes den stadig ufuldstændige ophævelse af rejserestriktioner inden for EU/Schengen-området og Storbritannien – samt varigheden af ​​rejseforbud for de fleste andre lande. Det faktum, at EU- og Schengen-landene endnu ikke har formået at koordinere og tilpasse deres rejsepolitikker, hjælper ikke, da det ikke er med til at genskabe tilliden til rejser og turisme midt i sommerhøjsæsonen.”

Da mange af de fly, der går på vingerne i øjeblikket, er halvtomme, rammer det også de europæiske lufthavne hårdt. Deres driftsomkostninger drives af antal flyoperationer, mens 76 procent af indtægterne kommer fra passagerer i form af eksempelvis afgifter og handel i butikker. Dette forhold gør, at omkostningerne uforholdsmæssigt øges i forhold til indtægterne.

”Lufthavnenes økonomiske situation forbedrer sig ikke væsentligt, og nogle lufthavne har endnu større tab nu sammenlignet med deres situation inden genstarten,” siger Olivier Jankovec, der påpeger, at likviditet vil være en vedvarende bekymring hos lufthavnene til efter vinteren – særligt hos de mindre, regionale lufthavne.

 

Relaterede artikler:

Nye rejsevejledninger giver ikke mere flykapacitet

CPH: Fald i sommertrafik på op til 95 procent

187 millioner færre passagerer i europæiske lufthavne