Afgangshallen i Terminal 2 i Helsinki Airport (Foto: Finavia/PR)

187 millioner færre passagerer i europæiske lufthavne

ACI Europe vurderer, at der i løbet af 2020 vil strømme 187 millioner færre rejsende gennem de europæiske lufthavne på grund af coronakrisen.

Udbruddet af COVID-19 havde sit epicenter i Hubei-provinsen i Kina, og i første omgang blev lufthavne i og omkring Kina ramt af et drastisk antal flyaflysninger og faldende passagertal.

Siden har smitten spredt sig til Europa og i særdeleshed til de nordlige italienske regioner. En lang række andre lande kæmper dog også med et hastigt stigende antal smittede – herunder i Danmark.

Den europæiske smittespredning har betydet, at flere lufthavne befinder sig i en krise med faldende passagertal. Flyselskaber aflyser stribevis af afgange og reducerer på en masse andre som følge af faldende efterspørgsel på billetter.

ACI Europe (Airports Council International Europe), der er den europæiske brancheorganisation for lufthavne, vurderer, at der i 2020 vil ske et samlet passagerfald på hele 187 millioner. Det vil udgøre et fald på 7,5 procent i forhold til 2019, hvor forventningen ud fra et normalt scenarie ville være en passagervækst på 2,3 procent i 2020.

I første kvartal af 2020 forventer ACI Europe en nedgang på 67 millioner passagerer, hvilket vil repræsentere et fald på 13,5 procent i forhold til samme periode året før.

“Et chok af hidtil uset størrelse”
Olivier Jankovec, generaldirektør i ACI Europe, fortæller, at lufthavnene i Italien er de klart mest berørte i øjeblikket. Hen over den forgangne weekend – før hele landets nedlukning – havde flere lufthavne mistet over 60 procent af passagererne. Og krisen i de italienske luftavne vil kun blive endnu mere udtalt, lyder det. Men krisen kradser også i andre europæiske lufthavne.

”Flyselskaber reducerer på drastisk vis kapaciteten og aflyser flyvninger, da de reagerer på faldende efterspørgsel som følge af tab af tillid, ændringer i virksomhedernes rejsepolitikker og statslige foranstaltninger, der direkte eller indirekte begrænser mobiliteten i deres bestræbelser på at inddæmme spredningen af ​​virussen,” siger Olivier Jankovec.

”Som et resultat bliver COVID-19-epidemien til et chok af hidtil uset størrelse for vores industri. Vi kan ikke udelukke, at lufthavne i andre lande end Italien på et eller andet tidspunkt også kan få brug for hjælpeforanstaltninger for at imødegå pengestrømspres og for at kunne udføre deres rolle som kritisk infrastruktur. Dette vil kræve støtte fra regeringer og Europa-Kommissionen.”

ACI Europe anslår, at de europæiske lufthavne alene i første kvartal af 2020 vil lide et samlet tab på 1,32 milliarder euro, eller hvad der svarer til 9,86 milliarder kroner. Dette i sammenligning med et normalt finansielt kvartal.

Pres på lufthavnenes pengestrøm
De europæiske lufthavne står i øjeblikket over for både operationelle og økonomiske udfordringer, understreger ACI Europe. Lufthavne er kritisk infrastruktur for at holde samfundet kørende, og behovet for at holde dem fuldt operationelle er stort i forbindelse med sundhedskriser, lyder det.

Lufthavnene har dog et øjeblikkeligt pres på pengestrømmen, hvilket har ført til, at flere lufthavne har indført foranstaltninger for at reducere omkostningerne. Der er eksempelvis tale om ulønnet orlov, ansættelsesstop og udsættelse af forskellige projekter og investeringer.

Verdenssundhedsorganisationen, WHO, opfordrer de forskellige lande til, at der kun indføres flyveforbud som en sidste udvej og i kortest mulige periode.

 

Relaterede artikler:

Frankfurt Lufthavn iværksætter akut spareplan

Norwegian aflyser 3.000 flyvninger

Forbyder udvalgte flyvninger til Danmark