Berlins uåbnede storlufthavn Brandenburg kan meget vel blive et museum, lyder det fra airberlin.

Lufthavnsskandale fortsætter på tredje år

Tre år efter at Berlins Brandenburg Lufthavn skulle være åbnet, er lufthavnen stadig ikke taget i brug. Og hvornår den bliver det, står hen i det uvisse.

Om ni dage, den 30. oktober, er det præcis tre år siden, at Berlin Brandenburg Lufthavn skulle være åbnet. Men det er den nye storlufthavn imidlertid ikke. Og hvornår det kommer til at ske, vides endnu ikke.

Den planlagte åbning den 30. oktober 2011 blev i første omgang udskudt til 3. juni 2012. En dato som luftfartsselskaber og alle andre aktører i de to eksisterende Berlin-lufthavne, Tegel og Schönefeld, navigerede efter. Alt var klar til den store operation, som det er at flytte fra en lufthavn til en anden samtidig med at man opretholder trafikprogrammet.

Den tyske bundeskansler Angela Merkel havde skrevet datoen ind i sin kalender og gjort klar til at komme og klippe snoren til den nye storlufthavn, som ville være endnu et vidnesbyrd om et stærkt og forenet Tyskland. Tegel var oprindeligt Vestberlins lufthavn, mens Schönefeld lå i Østtyskland.

Ubestemt tid
Men 14 dage før indvielsen satte brandmyndighederne foden ned. Udluftningen i de store glasbeklædte lufthavnsterminaler var ganske enkel god nok til at kunne suge røg væk i tilstrækkelig grad i tilfælde af en brand.

Lige siden har ingeniører og arkitekter kæmpet med at finde en løsning på udluftningsproblemerne. Samtidig har lufthavnens bestyrelse og bystyret i Berlin, som ejer en del af lufthavnen, igen og igen kommet med udmeldinger om forventede åbningsdato – for så at udskyde det igen.

Først hed det marts 2013. I efteråret 2012 blev det rykket på ny til den 27. oktober 2013 til vinterfartplanernes ikrafttræden. Og i januar 2013 blev det udskudt på ubestemt tid. Siden da har der været tale om en mini-åbning med kun omkring 10 daglige afgange i en indkøringsperiode. Den plan er imidlertid lagt i skuffen igen. Sidste forudsigelse var i februar i år, hvor lufthavnens nye bestyrelsesformand, tidligere airberlin-direktøer Hartmut Mehdorn, vurderede, at en åbning i 2016 kunne være sandsynlig.

Større ekspansion
Lufthansa holder fast i sine to primære trafikknudepunkter i Frankfurt og München. Selskabet havde dog planlagt en satsning med over 30 leisure-ruter fra den nye lufthavn. Mest generet af problemerne er imidlertid airberlin, der havde udset sig lufthavnen som udgangspunkt for en større ekspansion og styrkelse af sit netværk. Planen var at gøre Brandenburg til et strømlinet trafikknudepunkt for airberlins trafik. I stedet må selskabet på tredje år forsøge at finde sig til rette i den slidte og overfyldte Tegel-lufthavn.

Flyselskabet har da også ved flere lejligheder ikke lagt skjul på sine vrede over det kuldsejlede lufthavnsprojekt.

”Problemerne med Berlin Brandenburg lufthavnen er en skændsel for hele Tyskland, som ellers står for fremragende ingeniørarbejde,” sagde airberlins kommercielle direktør, Paul Gregorowitsch, i efteråret 2012 til CHECK-IN.dk.

Begravede stridsøksen
Oprindeligt havde airberlin slæbt selskabet bag Brandenburg-lufthavnen i retten med krav om erstatning for de omkostninger, som airberlin har haft som følge af de massive problemer med færdiggørelsen af lufthavnen. Derfor skulle parterne have mødt hinanden i regionalretten i Potsdam. Men i juni i år begravede parterne stridsøksen og indgik et forlig uden rettens indblanding.

I august i år bød ikke et eneste rådgivende ingeniørfirma på opgaven med at få lufthavnen på ret køl. Opgaven havde en værdi på knap 250 millioner kroner og blev sendt i udbud over hele Europa. Men den store kontraktsum var ikke nok til at lokke rådgivere til. Ingen ønskede at prøve kræfter med opførelsen af den tyske hovedstads nye storlufthavn. At løse den gordiske knude var alligevel for stor en mundfuld for selv Europas dygtigste og mest ambitiøse ingeniører.

Lufthavnen har ikke siden 2012 haft et ingeniørfirma til at stå for den overordnede styring af projektet. Det ville man gerne have haft nu. Men det lykkedes ikke. Og nu vil man forsøge at dele opgaven op i mindre bider og sende dem i udbud i håb om at det kan lokke nogen til.

Prisen for lufthavnsprojektet er steget fra omkring 15 mia. danske kroner til over 32 mia. danske kroner.