Marketingspecialist i spidsen for dansk turisme

Den nye administrerende direktør hos VisitDenmark hedder Jan Olsen og kommer senest fra en stilling som direktør i direct marketing bureauet Sepia, som han var med til at stifte i 1990. Jan Olsen har også en fortid som ansat i Ekstra Bladets annonceafdeling.

I september måned 2009 måtte Dorte Kiilerich forlade chef-stolen i VisitDenmark angiveligt efter den meget omtalte Karen-video, der blev produceret med henblik på en utraditionel markedsføring af Danmark. I dag er Dorte Kiilerich beskæftiget som direktør for VisitNordsjælland.

I mellemtiden er der også foretaget et formandsskifte i bestyrelsen bag VisitDenmark. Det er Københavns Lufthavns tidligere administrerende direktør Brian Petersen, der har sat sig på den tunge post.

Brian Petersen har som en af de første opgaver i egenskab af bestyrelsesformand ansat en ny administrerende direktør for Visit Denmark. Det blev Jan Olsen (53), der tiltræder den 3. januar 2011 til topposten indenfor dansk turisme.

Det er en stærk marketingprofil, som er blevet valgt til jobbet, hvor den nye direktør får til opgave at tiltrække flere ferie- og mødeturister til Danmark gennem en stærk og målrettet international markedsføring.

“VisitDenmarks nye administrerende direktør er en erfaren leder med stærke kompetencer inden for marketing, og bestyrelsen glæder sig meget til at arbejde sammen med ham. Jan Olsen har de kompetencer, der skal til for at lede VisitDenmark som en international markedsføringsorganisation og tage kampen op med det faldende antal udenlandske turister,“ siger formand for VisitDenmarks bestyrelse, Brian Petersen.

Jan Olsen har ifølge VisitDenmark skabt gode resultater inden for både markedsføring og virksomhedsledelse. Han er stifter af og har indtil nu været direktør idirect marketing virksomheden Sepia. Bureauet har været et af de mest prisvindende herhjemme.

Siden 2008 harJan Olsenværet formand for Danske Reklame- og Relationsbureauers Brancheforening (DRRB) og har siden 2009 arbejdet som professionelt bestyrelsesmedlem. Han er uddannet cand.merc fra Handelshøjskolen og startede sin karriere på annonceafdelingerne hos først AIM Nielsen og derefter Ekstra Bladet, inden han i 1988 fik sit første job i reklamebranchen.

“Forudsætningen for at flere turister kommer til Danmark er, at de kender vores land. Her har vi en kæmpe udfordring. Jeg ser det derfor som en vigtig opgave at gøre markedsføringen mere slagkraftig og sørge for, at der bliver investeret endnu flere midler i markedsføringen. Her får vi brug for opbakning fra alle aktører, som er i kontakt med turisten. Jeg glæder mig til at lære både VisitDenmark og de forskellige aktører bedre at kende, så vi sammen kan få mange flere turister til Danmark,,“siger Jan Olsen.

Jan Olsen vil sammen med Lars Erik Jønsson, som udnævnes som viceadministrerende direktør, udgøre direktionen i VisitDenmark. Lars Erik Jønsson har lang erfaring som topleder i VisitDenmark og har det sidste års tid været en del af den konstituerede direktion. Lars Erik Jønsson har en indgående viden om og en stærk kompetence i forhold til at arbejde med turismens udfordringer, aktører og det politiske, strategiske niveau.

Foto: Jan Olsen har de seneste 20 år været direktørfor direct marketing bureauet Sepia, som han selv var med til at stifte. Nu skal han stå i spidsen for markedsføringen af dansk turisme.