- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Massefyringer i svensk flyselskab

Det svenske flyselskab BRA vil tilpasse sine aktiviteter, hvilket formentlig kommer til at koste flere hundrede medarbejdere jobbet. Selskabet vil blandt andet udfase sine ældre jetfly.

I de seneste år har BRA – et svensk indenrigsflyselskab – haft udfordringer med rentabiliteten af selskabet, og det får nu konsekvenser for en stor del af selskabets ansatte.

BRA har således varslet, at op mod 363 medarbejdere ud af i alt 1.000 vil få en fyreseddel. Det er dog endnu uvist, hvor mange der i løbet af i år og næste år vil blive afskediget. Faldende efterspørgsel på svenske indenrigsflyvninger har tvunget BRA til at justere forretningen.

”Selvfølgelig er vores medarbejdere en af ​​vores vigtigste aktiver, men når færre svenskere vælger indenrigsflyvninger, må vi tilpasse os, selvom det desværre betyder, at kolleger berøres og er tvunget til at forlade os, hvilket gør beslutningen ekstremt vanskelig at tage,” siger Geir Stormorken, administrerende direktør i BRA.

”Som et kommercielt selskab skal vi tilpasse vores drift baseret på efterspørgslen for fortsat at være en del af svensk kollektivtransport både nu og i fremtiden. Med de ændringer, vi nu har til hensigt at lave, skal danne fundamentet for på lang sigt at blive både økonomisk og miljømæssigt holdbart.”

Øgede omkostninger
BRA vil det kommende år – som led i processen med at gøre selskabet rentabelt igen – udfase sine 10 ældre British Aerospace AVRO RJ 100-jetfly og i stedet satse på de 12 mindre ATR-propelfly i flåden. Fyringerne kommer således til at berøre piloter, kabineansatte og administrationsarbejdere til selskabets jetfly.

Ifølge den svenske transportstyrelse er efterspørgslen på svenske indenrigsflyvninger faldet med 3,7 procent i 2018. I første kvartal af i år er efterspørgslen faldet med yderligere fem procent, lyder det. En afgørende faktor for, at BRA nu må nedjustere forretningen.

Flere omkostninger ved lufthavnsskat, stigende priser på flybrændstof, svag kurs på den svenske krone og øgede lufthavnsafgifter er andre årsager til, at BRA ser sig nødsaget til at reagere med flysalg og fyringer.

Lukker Stockholm-rute
Der er løbende en proces i gang i BRA med at justere rutenetværket alt efter rentabilitet. Én af de ruter, BRA vil nedlægge på grund af for få passagerer, er forbindelsen mellem Jönköping og Stockholm. Det vil ske i midten af juni i år. Herudover vil BRA fra slutningen af oktober reducere trafikken på ruten mellem Östersund og Stockholm, så der kun blive afgange torsdag til søndag i stedet for afgang hver dag i ugen.

BRA vil til gengæld øge kapaciteten fra Gotland og generelt tilpasse afgangstiderne i det næste vintertrafikprogram. Antallet af afgange fra de tilbageværende 17 destinationer vil forblive næsten det samme som i dag, melder BRA.

De 10 AVRO-jetfly, der vil blive udfaset, har plads til 112 passagerer, mens ATR-flyene kan have 72 passagerer. ATR-flyene er mere klimavenlige end de ældre, britiske AVRO-fly, der blev introduceret på markedet i 1983. BRA råder desuden over fire Fokker 50.

BRA er varemærket i den svenske luftfartskoncern Braathens Aviation. Selskabet flyver hvert år med cirka 2,2 millioner passagerer. Det svenske flyselskab har stigende fokus på miljøet og lancerede senest BRA Miljö Class, hvor passagererne frivilligt kan betale et miljøtillæg for at CO2-kompensere.

 

Relaterede artikler:

Miljøtillæg hos svensk flyselskab

BRA overtager endnu en svensk rute

BRA klar til at overtage to Nextjet-ruter

Svensk forslag: Biobrændstof i alle fly om to år