Braathens ATR72-600 (Foto: Pilot | Creative Commons 4.0)

BRA klar til at overtage to Nextjet-ruter

Der er udsigt til, at hullerne bliver lukket efter Nextjet-konkursen. Svenske BRA ønsker at overtage ruter fra henholdsvis Stockholm og Gøtreborg.

Efter konkursen i Nextjet står flere konkurrenter på spring for at overtage nogle af de ruter, som der er størst potentiale i at videreføre. Et af disse selskaber er Malmø-baserede BRA, der i forvejen har en markedsandel på mere end 40 procent i det svenske indenrigsmarked.

Nextjet og BRA har hidtil benyttet sig af to forskellige lufthavne i den svenske hovedstad. Nextjet fløj på Arlanda, mens BRA benytter sig af den bynære Bromma-lufthavn. Derfor vil nogle af de ruter, der eventuelt kan blive overtaget af BRA, skulle flytte lufthavn.

“Jönköping til Bromma og Sundsvall til Gøteborg er to ruter, som vi forventer at kunne flyve lønsomt. Vi har Sveriges mest tilfredse kunder, og vi tror, at det kommer til at betyde, at vi kan vokse sammen med markedet,” siger Christian Clemens, der er administrerende direktør i BRA.

Overvejer wetlease
BRA vurderer i øjeblikket muligheden for at flyve med egen kapacitet samt løsninger, der indebærer wetlease af fly fra en anden operatør. Det kunne meget vel være Danish Air Transport (DAT, der sidste sommer havde en ATR72 på wetlease for Nextjet på ruten mellem Örnsköldsvik og Stockholm-Arlanda.

Hos DAT ønsker administrerende direktør Jesper Rungholm ikke konkret at kommentere, hvorvidt selskabet skal ind og flyve tidligere Nextjet-ruter.

“Vi har en ACMI-forespørgsel, som vi er i gang med at behandle i øjeblikket, men det kniber med kapacitet fordi vi starter DAT Italia den 1. juli,” siger Jesper Rungholm til CHECK-IN.dk.

Kender trafikpotentiale
At BRA overvejer Sundsvall-ruten hænger blandt andet sammen med, at man allerede kender destinationerne og trafikgrundlaget, idet det svenske flyselskab betjener begge destinationer fra Bromma.

“Vi har længe været i Sundsvall og kan se, at vi har en stor andel af kunder, som skifter fly i Bromma for at rejse videre til netop Gøteborg, så derfor er denne rute meget interessant fos os. Vi tror på Sundsvall, og det vil derfor være logisk, at vi overtager en direkte flyvning til Gøteborg,” lyder det fra BRA-direktøren.

Det er dog for tidligt at løfte sløret for flytype og eventuelt hvor mange ugentlige afgange. der skal flyves.

BRA er varemærket i den svenske luftfartskoncern Braathens Aviation og er opstået ved sammenlægning af flere regionale svenske flyselskaber som Golden Air, Malmö Aviation og Sverigeflyg. Selskabet, der årligt transporterer 2,2 millioner rejsende, har 1.100 ansatte og der flyves til 13 destinationer med i alt 28 fly.

I dag råder BRA over 14 ATR72, 12 British Aerospace Avro RJ 100/RJ85 samt to Fokker F-50 fra Amapola Flyg.

 

Relaterede artikler:

Stockholm-flyvninger er aflyst

Svensk flyselskab er gået konkurs

DAT skal atter flyve for NextJet