- CHECK-IN.dk - https://check-in.dk -

Medie: Lufthansa vil skære dybere i langdistanceflåden

Lufthansa vil skille sig af med yderligere langdistancefly som følge af coronakrisen. Det kan betyde, at selskabet hovedsageligt vil have Boeing 747-8 tilbage i flåden af firemotorede fly.

Coronapandemien er fortsat fremtrædende, og flyselskaber verden over skærer ind til benet for at overleve den længerevarende krise.

Det indebærer, at selskaberne blandt andet pensionerer store langdistancefly tidligere end forventet. Lufthansa er et af de flyselskaber, der den seneste tid har overvejet en markant reduktion i flåden af de største flytyper.

Lufthansa planlægger således at pensionere de største fly for at tilpasse sig den nye virkelighed. Det tyske flyselskab vil angiveligt tage endelig afsked med Airbus A380, størstedelen af Airbus A340 samt alle Boeing 747-400. Det fortæller anonyme kilder med indsigt i sagen over for erhvervsmediet BNN Bloomberg. Mindre tomotorede fly vil muligvis også blive udfaset, lyder det.

Allerede i marts 2019 solgte Lufthansa seks Airbus A380 tilbage til Airbus, der skulle overtage dem fra 2022. De resterende otte megajumboer kan nu også blive solgt videre. Samtlige 14 A380’ere holder i øjeblikket parkeret på jorden. Lufthansa råder over 17 Airbus A340-300, hvoraf 10 pt. er i drift. De resterende langdistancefly, Lufthansa vil udfase, tæller syv Boeing 747-400, der også holder stille for tiden.

Boeing 747-8 er stadig fremtiden
Lufthansa har endnu ikke truffet nogen endelig beslutning om de endelige udfasninger, og en talsmand har afvist at kommentere sagen over for BNN Bloomberg.

Planerne synes dog ganske naturlige for Lufthansa, der i øjeblikket fokuserer på de mest rentable ruter, hvilket for tiden ikke er langdistanceruterne. Det er i øjeblikket svært at fylde store, firemotorede fly, der samtidig bruger større mængder brændstof end eksempelvis de moderne Airbus A350’ere.

Kilder har over for erhvervsmediet også fortalt, at Lufthansa kun vil beholde en håndfuld ud af i alt 17 Airbus A340-600. Det betyder, at de 19 eksemplarer af Boeing 747-8 vil udgøre den klart største del af flåden af firemotorede langdistancefly hos Lufthansa. Kun otte af jumbojetterne er i øjeblikket i drift, og det yngste fly er kun fem år.

Lufthansa-gruppen – med blandt andet datterselskaberne SWISS og Austrian Airlines – har indtil videre sagt, at der i 2023 skal være cirka 100 færre fly i den samlede flåde på i alt 760 fly i øjeblikket.

 

Relaterede artikler:

Lufthansa overvejer at pensionere alle Airbus A380

Lufthansa grounder A340´ere i op til 18 måneder

Lufthansa tabte 150 millioner kroner om dagen