En Airbus A380-800 fra Lufthansa. Foto: © Thorbjørn Brunander Sund, Danish Aviation Photo

Lufthansa overvejer at pensionere alle Airbus A380

Lufthansa kan ende med at udfase hele flåden af Airbus A380 som følge af coronakrisen, skriver tysk medie. Selskabet solgte allerede i 2019 seks fly af denne type.

Flere flyselskaber har annonceret en udfasning af Airbus A380, og nu kan megajumboen være på vej til at forlade flåden før planlagt hos endnu et stort europæisk flyselskab.

Lufthansa Group er således i gang med at planlægge en radikalt forenklet flåde af langdistancefly, og i denne forbindelse overvejer selskabet angiveligt en fuld udfasning af sine i alt 14 A380-800. Det erfarer det tyske medie aero.de.

Allerede i marts 2019 oplyste Lufthansa, at det har solgt seks A380’ere tilbage til Airbus, der skulle overtage dem fra 2022. Disse fly kommer ikke til at flyve for det tyske selskab længere. Lufthansa har tidligere meldt ud, at de resterende otte A380 skulle tilbage i drift fra 2022, og at flåden af disse fly skulle baseres i München.

”Der er ikke truffet nogen beslutning endnu,” siger en Lufthansa-talsmand til aero.de om, hvorvidt flyselskabet holder sig til denne plan, eller om flyene bliver pensioneret med det samme. Flyene har en gennemsnitsalder på lige under ni år.

Vil pensionere over 30 Airbus A340
Ifølge det tyske medies oplysninger har Lufthansa-koncernen kraftige overvejelser om også at pensionere samtlige Airbus A340 og en del Boeing 747. Dette som konsekvens af coronakrisen, og der ventes at falde en beslutning inden for de kommende uger.

Lufthansa forventer først, at efterspørgslen på flyrejser vender tilbage til 2019-niveauet i 2024, og det tvinger flyselskabet til at foretage store justeringer af særligt flåden af langdistancefly.

På nuværende tidspunkt har Lufthansa allerede pensioneret 11 Airbus A320 og fem Boeing 747. Herudover skal flyselskabet således have tanker om at udfase yderligere otte Boeing 747’ere og samtlige 34 Airbus A340, ligesom otte Airbus A340 hos SWISS også kan blive pensioneret straks.

Mens Lufthansa har planer om at pensionere store dele af langdistanceflåden, vil en gradvis fornyelse af flåden imidlertid finde sted frem mod 2024. Selskabet vil få leveret 27 flere Airbus A350-900, ligesom 20 spritnye Boeing 787-9 Dreamliner og 20 Boeing 777-9 vil blive føjet til flåden i de kommende år.

Europæisk A380-flåde mindskes
Antallet af Airbus A380 hos europæiske flyselskaber svinder langsomt ind som følge af coronakrisen, ligesom mindre og mere brændstofeffektive langdistancetyper vinder indpas på markedet og presser A380.

I maj i år meddelte Air France, at den planlagte udfasning af A380-800 i 2022 sker allerede nu. Allerede ved årsskiftet pensionerede Air France den første A380, og yderligere ni vil følge efter nu. Air France vil erstatte dobbeltdækkerflyene med Airbus A350 og Boeing 787 Dreamliner.

British Airways er sammen med Lufthansa og Air France de tre store A380-operatører i Europa. Det britiske flyselskab har imidlertid ikke luftet overvejelser om at udfase megajumboerne. Samtlige af selskabets 12 A380-800, der har en gennemsnitsalder på kun seks år, er i øjeblikket sat på jorden som følge af coronakrisen.

Det sidste europæiske flyselskab, der har Airbus A380-800, er portugisiske Hifly. Leasingselskabet har et enkelt fly, men der er – så vidt vides – ingen planer om at udfase den knapt 14 år gamle maskine. Den europæiske flåde af A380 er dermed i øjeblikket på 21 mod 37 styks i 2019.

 

Relaterede artikler:

Lufthansa sælger A380’ere – og køber nye langdistancefly

Antallet af A380’ere i Europa næsten halveret

Lufthansa grounder A340´ere i op til 18 måneder