Det Jeju Air-fly, som styrtede sidste december efter et birdstrike, endte med at styrte på grund af pilotfejl. Sådan lyder det fra de sydkoreanske myndigheder ifølge et medie.
Den 29. december 2024 blev Sydkorea ramt af den værste flykatastrofe i landets historie, da en Boeing 737-800 fra Jeju Air forulykkede i forbindelse med en landing i Muan International Airport. 179 mennesker mistede livet; kun to overlevede.
Den 27. januar kom de sydkoreanske havarimyndigheder, ARAIB, så med en foreløbig rapport, hvori det lød, at flyet formentlig mistede motorkraft på grund af et såkaldt birdstrike, der satte begge motorer ud af spil, idet flyet ramte en flok sibiriske krikænder.
Tabet af begge motorer betød, at flyet landede uden landingsstellet slået ud, skred hen ad landingsbanen og kolliderede med en betonmur længere henne klokken 09:02:57.
Men det var en pilotfejl, som var den endelige årsag til havariet. Sådan lød det ifølge AeroTime fra de sydkoreanske myndighederne den 19. juli i Muan International Airport, hvor man præsenterede sine konklusioner for ofrenes familier.
Slukkede den forkerte motor
Ifølge de sydkoreanske havarimyndigheder blev begge flyets motorer sendt til Frankrig i marts for en grundig undersøgelse. Undersøgelsen viste, at venstre motor ikke havde nogen mekaniske fejl, og at dens elektronik fungerede normalt.
I stedet lyder det fra havarimyndighederne, at flyets kaptajn ved en fejl slukkede venstre motor i stedet for højre motor, som var alvorligt skadet efter at være blevet ramt af fuglene.
Data fra flyets flight data- og cockpit voice recorder viser, at kaptajnen gav ordre til at slukke motor nummer to – højre motor – men at det var den såkaldte fuel cutoff switch, som styrer brændstofforsyningen til venstre motor, som blev slukket i stedet.
Herefter blev brandslukningen til venstre motor aktiveret, hvilket betyder, at den ikke kunne startes op igen.
Idet brændstofforsyningen blev slukket til venstre motor, og højre motor var hårdt beskadiget, mistede flyet sin fremdrift. Samtidig viser efterforskningen, at håndtaget, som styrer flyets landingsstel, ikke var blevet aktiveret. Ifølge de sydkoreanske myndigheder var det årsagen til, at flyet landede uden landingsstellet slået ud.
Pårørende kritiserer undersøgelse
Mens de sydkoreanske havarimyndigheders undersøgelse altså peger på, at styrtet skyldes pilotfejl, skriver det koreanske nyhedsbureau Yonhap, at de pårørende familier ikke accepterer undersøgelsens resultater.
Familiernes forening mener, at ARAIB har draget forhastede konklusioner, uden at man egentlig har kapaciteten til at foretage en tilfredsstillende undersøgelse. Man mener ligeledes, at undersøgelsen mangler professionalisme og gennemsigtighed.
Familierne mener ikke, at man tilstrækkeligt har undersøgt, hvor beskadigede motorerne var, og hvor mange fugle som var årsag til motorfejlen. Samtidig har man efterspurgt data fra både flyets flight data recorder og cockpit voice recorder, hvilket man ikke har fået adgang til.
Det førte til, at familierne dukkede op til et pressemøde omhandlene undersøgelsen for at kræve, at det blev aflyst. Det blev pressemødet, og samtidig tilbagekaldte ARAIB en pressemeddelelse, som blev uddelt til pressemødet.
Familierne er ikke de eneste, som har udtrykt skepsis over for myndighedernes udlægning. Det har fagforeningen for Jeju Airs piloter også. De har blandt andet meddelt, at man mener, at myndighederne kommer med en ”ondsindet udlægning, som søger at flytte ansvaret til piloterne.”
”Kommissionen for lufttrafik oplyste lige efter ulykken, at man fandt spor fra fugle i begge motorer, og det er en forvrængning af fakta at sige, at venstre motor, som opererede på normal vis, blev slukket. Det er et alvorligt problem, at Kommissionen for lufttrafik nævner pilotfejl på et tidspunkt, hvor den endelige rapport endnu ikke var blevet offentliggjort,” siger fagforeningen.
Relaterede artikler:
Boeing 737-fly ramte krikænder før katastrofe