Mere komfort – og mere besvær

Håndteringen af KLM´s nye Economy Comfort-produkt møder stor kritik hos rejseindkøberne. Booking og administration af produktet er for tidskrævende, mener de.

Sidste års julegave til passagererne hos hollandske KLM var den nye Comfort-klasse, der i december blev etableret som en del af Economy Class-kabinen på de intercontinentale flyvninger.

Ifølge KLM efterspørger kunderne mere plads og flere valgmuligheder på selskabets økonomiklasse. Derforer der etablereten såkaldt Economy Comfort Zone med 35 – 40 nye sæder forrest i kabinen på selskabets langdistancefly, primært Boeing 747, Boeing 777-200 og Airbus A330.

Som standard er der henholdsvis 31“ og 32“ sædeafstand på økonomiklassen i de anvendte flytyper. KLM lover op til 4“ (10 cm) ekstra benplads på den nye Comfort-klasse. Herudover har flystolens ryglændobbelt så stor hældning som de traditionelle økonomiklasse-sæder.

Der er et tillæg for at benytte Comfort Zone. Tillæggeter mellem 80 € og 150 € (ca. 600 og 1.125 kr.) pr. strækning. Det er dog muligt at komme til at sidde i Comfort Class, hvis den rejsende er i besiddelse af et Flying Blue Platinum-kort, eller hvis der er købt en fuld fleksibel økonomklassebillet.

De store rejseindkøbere retter nu kritik mod booking og administration af produktet. Det skyldes at selve flystrækningen først skal bookes i de gængse reservationssystemer, hvorefter man skal på nettet for at tilkøbe opgradering til Comfort-zonen.

Herudover er produktet ikke-refunderbart, hvilket hurtigt kan betyde, at der mistes op til et par tusinde kroner, hvis rejseplanerne ændres. Det er kun muligt at få refunderet Comfort-tilkøbet, hvis den rejsende af tekniske og operationelle årsager ikke er blevet tildelt det ønskede sæde. I sådanne tilfælde skal der udfyldes en formular på KLM´s hjemmeside, hvorefter en refunderingsproces igangsættes.